واکنش کانادا به درگیری‌های قره‌باغ

«استفان دیون» وزیر خارجه کانادا روز یکشنبه (دیروز) اعلام کرد که کشورش در خصوص موجی از خصومت‌ها در منطقه «ناگورنی-قره‌باغ» نگران است و از طرفین درگیر خواست که به نظام آتش‌بس در این منطقه پایبند باشند.

پایگاه «اسپوتنیک» گزارش کرد، دیون در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا به شدت معتقد است که هیچ جایگزینی برای راه‌حل صلح‌آمیز درگیری‌ها و ناآرامی‌های قره‌باغ وجود ندارد.

وی ادامه داد: «کانادا از تشدید اخیر خشونت بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنی- قره‌باغ نگران است. ما از تمامی طرفین می‌خواهیم از خود خویشتنداری نشان دهند و فوراً به یک آتش‌بس حقیقی بازگردند و به صورت فعال گفت‌وگو در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را از سربگیرند».

روز شنبه، منطقه مورد مناقشه قره باغ بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شد و در مرز دو کشور صدای تیراندازی و حملات خمپاره‌ای به گوش رسیده است.

نیروهای ارتش دولت خودخوانده «ناگورنی-قره باغ» امروز اعلام کردند که یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را ساقط کرده‌اند. منابع خبری وابسته به ارمنستان هم مدعی شده‌اند که حملات آذربایجان به کشته شدن یک کودک 12 ساله منجر شده است. آذربایجان این ادعاها را رد کرده است.

آذربایجان و ارمنستان از سال 1994 تاکنون یکدیگر را به نقض آتش‌بس در منطقه ناگورنی قره‌باغ متهم می‌کنند. درگیری در این منطقه در سال 1988 زمانی آغاز شد که منطقه خودمختار تحت سلطه ارمنستان به دنبال جدایی از جمهوری سوسیالیست جماهیر آذربایجان برآمد.

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک آمریکا، روسیه و فرانسه از سال 1992 تاکنون در تلاش هستند تا یک راه‌حلی را برای درگیری‌های ناگورنی قره‌باغ پیدا کنند.