مخالفت قاطع روسیه با فدرالی سازی سوریه

منابع پیگیری‌ کننده سفر سعد حریری رئیس جریان المستقبل به مسکو اعلام کردند که حریری این سفر را برای اطلاع از مواضع روسیه در قبال تحولات سوریه و دیدگاه‌های این کشور نسبت به راه‌ حل بحران سوریه انجام داده است، چرا که روسیه اخیراً به بازیگر اول عرصه سوریه تبدیل شده است.

حریری در این رابطه در گفت‌وگو با شبکه روسیه 24 و خبرگزاری اینترفاکس گفت که چندین محور در دیدار با مقامات روس به بررسی گذاشته شد که به تعبیر حریری مهم‌ترین آنها رد فدرالی سازی سوریه و تأکید بر ضرورت یکپارچه ماندن این کشور بود.

همچنین منابع که در این دیدار همراه با حریری بودند نیز به الاخبار خبر دادند که وی از مسئولان روس شنیده است که کاملاً با طرح فدرالی کردن سوریه و هر کشور دیگری در منطقه مخالف هستند.

روزنامه الجمهوریه نیز به نقل از منابع وابسته به جریان المستقبل نوشت که حریری جمعه مسکو را به مقصد ریاض ترک کرده است، اما هیئت همراه حریری به بیروت بازگشت.

این منابع تأکید دارند که نتایج دیدار حریری با پوتین طی چند ساعت یا چند روز خود را نشان نخواهد داد، تحولات متوالی در منطقه صورت می‌گیرد و پرونده لبنان نیز در ابعاد سیاسی و امنیتی و نظامی در برنامه کاری رئیس‌جمهور روسیه قرار دارد. پوتین توجه ویژه ای به ابعاد امنیتی و سیاسی این پرونده دارد و در طول دیدار یک ساعته با حریری وارد جزییات مختلفی از آن شده است.