روز گذشته، وبگاه «کنسرسیوم بین‌المللی رزونامه‌نگاران تحقیقی»1 بیش از 11.5 میلیون سند درز یافته از شرکت خدمات حقوقی «موساک فونسکا»2 در پاناما را منتشر کرد.

توضیحات اصلی این وبگاه درباره این اسناد افشا شده عبارتند از:

- این اسناد دارایی‌های خارجی بیش از 140 سیاستمتدار و مقام دولتی از سرتاسر جهان را افشا کرده است.

- از جمله مقامات ارشد و پیشینی که داده‌های مرتبط با آن‌ها در این اسناد وجود دارد می‌توان به نخست‌وزیران کنونی ایسلند و پاکستان، رئیس جمهوری کنونی اوکراین و پادشاه عربستان سعودی اشاره کرد.

-  بیش از 214 هزار شرکت خارجی در اسناد افشا شده وجود دارد که به افرادی در بیش از 200 کشور و سرزمین مرتبط هستند.

- بانک‌های عمده اقدام به ایجاد شرکت‌هایی در بهشت‌های مالیاتی کرده‌اند که به سختی قابل ردیابی هستند.

در ادامه این توضیحات عنوان شده است: این افشاگری عظیم نشان دهنده دارایی‌های خارجی 12 رهبر کنونی و پیشین جهانی است و نشان می‌دهد که چگونه نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به طور مخفیانه حدود 2 میلیارد دلار را از طریق بانک‌ها و شرکت‌های صوری جابه‌جا کرده‌اند.

این اسناد همچنین جزئیات دارایی‌های مالی مخفیانه بیش از 128 سیاستمدار و مقام دولتی از سرتاسر جهان را ارائه می‌کند.

حجم 11.5 میلیون اسناد افشا شده نشان می‌دهد که شرکت‌های حقوقی فعال در عرصه جهانی و بانک‌های بزرگ خدمات مالی محرمانه را به سیاستمداران، متقلبان و قاچاقیان مواد مخدر همچنین میلیاردها، شخصیت‌های مشهور و ستاره‌های ورزشی ارائه می‌دهند.

این موارد از جمله یافته‌های حاصل از یک سال تحقیقات «کنسرسیوم بین‌المللی رزونامه‌نگاران تحقیقی»، روزنامه آلمانی‌زبان «زود دویچه سایتونگ»3 و بیش از 100 سازمان رسانه‌ای دیگر است.

تصاویر برخی رسانه‌های همکار در بررسی و افشای 11.5 میلیون سند موسوم به «اسناد پاناما»

در ادامه توضیحات این وبگاه آمده است که این اسناد افشا کننده شرکت‌های خارجی تحت کنترل نخست‌وزیر ایسلند، نخست‌وزیر پاکستان، پادشاه عربستان سعودی و فرزندان رئیس جمهوری آذربایجان است.

این اسناد همچنین شامل اسامی دستکم 33 فرد  و شرکت مندرج در فهرست سیاه دولت ایالات متحده است؛ افراد و شرکت‌هایی که دولت آمریکا آن‌ها را به اتهام کارهای خطایی همچون تجارت با سردمداران قاچاق مکزیکی یا سازمان‌های تروریستی (از منظر آمریکا) همچون حزب‌الله یا کشورهای سرکش (به زعم واشنگتن) همچون کره شمالی و ایران در فهرست سیاه واشنگتن قرار گرفته‌اند.

یکی از شرکت‌ها، طبق اتهام وارده از سوی مقامات آمریکایی متهم به «تأمین سوخت برای هواپیماهای دولت سوریه است که از آن‌ها برای بمباران و کشتن هزاران تن از شهروندانش استفاده کرده است».

در بخش اصلی که ارائه دهنده اسناد مرتبط با رهبران و مقامات دولتی کشورها و بستگان آن‌ها است، اسامی کشورهای زیادی آمده است، اما طبق دسته‌بندی که این وبگاه ارائه کرده است، کشورمان «ایران» فاقد مدخل خاصی است.

صفحه اصلی وبگاه «اسناد پاناما» با طبقه‌بندی اسناد و رهبران کشورها که فاقد مدخل «ایران» است

 

صفحه اصلی وبگاه «اسناد پاناما» با طبقه‌بندی اسناد و افراد با نفوذ کشورها که فاقد مدخل «ایران» است

در ادامه بخش توضیحات این وبگاه، نموداری از 10 بانک عمده‌ای که خواهان (تأسیس) شرکت‌های خارجی برای مشتریان خود بوده‌اند ارائه شده است. از جمله مشهورترین مؤسسات بانکداری در این فهرست ده‌گانه می‌توان به غول بانکداری «کردیت سوئیسه - شعبه چنل آیلند»4، شعبات موناکو و سوئیس شرکت بانکداری عظیم اچ.اس.بی.سی5 (شرکت بانکداری هنگ‌کنگ شانگهای که مقر آن لندن است) و بانک روچیلد6 اشاره کرد.

اسامی 10 بانک عمده‌ای که خدمات مالی محرمانه آن‌ها به مشتریانشان در «اسناد پاناما» افشا شده است