9 آوریل (21 فروردین)، هفتادمین سالگرد تأسیس یکی از مراکز هسته ای مرموز روسیه در شهر ساروف است که از جمله مهم ترین و حساس ترین تأسیسات نظامی در قرن 20 و 21 در تاریخ این کشور محسوب می شود.

 

مؤسسه هسته ای فدرال روسیه برای انجام تحقیقات علمی و آزمایشگاهی این کشور آوریل 1946 در شهر ساروف تأسیس شد.  این مرکز تا حدی مرموز و محرمانه است که تا سال 1991 نام آن حتی روی نقشه های عمومی ذکر نشده بود.

 

"والنتین کستیوکوف،" مدیر این مرکز هسته ای در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه از برنامه های خود در آینده خبر داد. وی در این خصوص گفت: این مرکز مشهور که تا امروز برای برخی رازآلود باقی مانده است، غرور و افتخار کشور روسیه است. این مؤسسه که پیشتر با نام "کی بی-11" شناخته می شد، نخستین مرکز هسته ای کشور است. دستاوردهای حرفه ای این مرکز پایه و اساس ظرفیت های هسته ای و امنیت نظامی روسیه محسوب می شود.

 

وی در ادامه افزود: امروز نیز این مؤسسه یکی از مراکز مهم روسیه با فناوری بالاست که در حوزه سلاح های هسته ای، سلاح های معمولیِ پیشرفته و نوآوری هایی برای غیرنظامیان --از جمله در حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزارهای رایانه ای -- فعالیت می کند.

 

گزارشها حاکی از آن است که دانشمندان این مرکز در حال حاضر مشغول یافتن ایده هایی منحصر به فرد هستند تا توانایی های هسته ای این کشور را توسعه دهند و حتی از آمریکا نیز پیشی بگیرند.

 

آزمایشگاه هسته ای رازآلود روسیه 70 ساله شد+ تصاویر

 

 

آزمایشگاه هسته ای رازآلود روسیه 70 ساله شد+ تصاویر

 

 

آزمایشگاه هسته ای رازآلود روسیه 70 ساله شد+ تصاویر