وبگاه دولتی فرصت‌های تجارت فدرال آمریکا (FBO) اسنادی را منتشر کرده است که به انواع و تعداد و میزان مهمات ارسالی آمریکا برای گروه‌های مسلح در سوریه اشاره می‌کند.

به نوشته رای الیوم، واشنگتن به تجهیز گروه‌های معارض مسلح به سلاح با وجود برقراری آتش‌بس که از احترام و تایید گسترده برخوردار است، ادامه می‌دهد.

سایت دولتی فرصت‌های تجارت فدرال آمریکا، 2 سند را فاش کرد که اشاره می‌کند واشنگتن بدنبال شرکت‌های باربری برای انتقال مواد منفجره از اروپای شرقی به بندر عقبه اردن به نیابت از فرماندهی ترابری دریایی نظامی نیروی دریایی آمریکا بوده است.

سند اول متعلق به سوم نوامبر سال 2015 میلادی است که تاکید می‌کند آمریکا بدنبال یک پیمانکار برای بارگیری 81 کانتینر کالا - شامل مواد منفجره - از کونستانتا در رومانی به مقصد خلیج عقبه است. وزن این کالاها در مجموع 994 تن بود که نزدیک به نیمی از محموله‌ای است که قرار بود در اسکله نظامی «اغالار» در نزدیک شهرک تاسوکو ترکیه تخلیه شود؛ درحالی که نیمه دوم محموله به خلیج عقبه ارسال شد.

این کالاها در سند یاد شده شامل تفنگ AK-47، تیربار PKM، تیربار سنگین DShK، به همراه سلاح «آر.پی.جی 7» و سامانه ضد تانک «K111M Faktoria9» بوده است.

در همین حال، سایت گلوبال ریسرچ کانادا فاش کرد که سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» همچنان هزاران تن سلاح بیشتر برای به اصطلاح معارضان مسلح در سوریه می‌فرستد.

این سایت تصریح کرد: گروه انگلیسی مشاوره تخصصی امور دفاعی «ای.اچ.اس. جاینز» روی وبگاه دولتی فرصت‌های تجارت فدرال آمریکا در ماههای اخیر دو درخواست را مشاهده کرد که آمریکا از طریق آن بدنبال یافتن شرکت های ترابری به منظور انتقال مواد منفجره از اروپای شرقی به بندر عقبه اردن به نیابت از فرماندهی ترابری دریایی نظامی وابسته به ناوگان دریایی آمریکا بود.

گلوبان ریسرچ نوشت: کشتی اول حامل تقریبا هزار تن سلاح و مهمات از بلغارستان و رومانی و کرواسی بود که در پنجم دسامبر گذشته رومانی را به مقصد اسکله اغالار ترکیه و از آنها به سمت بندر عقبه اردن ترک کرد. دومین کشتی حامل بیش از دو هزار تن سلاح و مهمات نیز اواخر ماه مارس گذشته همین مسیر را پیمود و چهارم آوریل جاری وارد بندر عقبه اردن شد.