قاچاق اعضای بدن، تجارت پرسود داعش

کشتار، گردن‌زنی، سوزاندن افراد، تجاوز و... تنها بخشی از جنایات داعش در سوریه و عراق است. این گروه تروریستی از آغاز جنگ سوریه در این کشور با دولت و سایر گروه‌های شورشی می‌جنگد. سال گذشته میلادی خبرها و گزارش‌های گوناگونی از قاچاق انسان توسط داعش در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از فعالیت هدفمند داعش در این زمینه داشت، هرچند هنوز هم هیچ چیز رسمی و مشخص نیست.

گزارش برده‌داری داعش

در ماه آگوست سال 2015 گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد داعشی‌ها آزادانه درباره برده‌داری در شبکه‌های اجتماعی باهم گفت‌وگو می‌کنند. براساس این گزارش که «موسسه تحقیقات رسانه‌ خاورمیانه» (The Middle East Media Research Institute)  آن را منتشر کرد پیکارجویان داعش نه‌تنها در گرفتن بردگان جنسی و تعیین قیمت برای آنها فعال هستند، بلکه احتمالا اعضای بدن هم قاچاق می‌کنند.براساس این گزارش، تروریست‌های داعش در فیس‌بوک مشغول بحث برسر قیمت و مدیریت این بردگان بودند که بعضی از آنها هنوز به سن نوجوانی هم نرسیده‌اند.

 

طبق آنچه در این گزارش آمده، اتهامات وارد شده به داعش درباره قاچاق اعضای بدن چندان هم غیرقابل‌باور نیست چون منابع دیگری نیز این موضوع را اثبات می‌کنند. شبکه تلویزیونی العالم در همان زمان به نقل از رئیس سازمان پزشکی قانونی در دانشگاه دمشق گزارش داد که بیش از 18 هزار مورد قاچاق اعضای بدن در بخش شمالی سوریه در سال‌های اخیر وجود داشته است. طبق این گزارش اکثر قربانیان قاچاق اعضای بدن کودکان هستند. در گزارش العالم آمده است: «مردم سوریه حالا با قاچاقچیان اعضای بدن سروکار دارند که سهم خود را از خانواده‌های نگون‌بخت سوری می‌گیرند و می‌روند.»

 

از سوی دیگر طبق گزارش المانیتور (Al-Monitor)  داعش دو منبع درآمد مهم دارد؛ یکی نفت و دیگری مافیای قاچاق انسان. منبع درآمد سوم داعشی‌ها اما توسط یک پزشک متخصص گوش و حلق‌وبینی برای المانیتور فاش شد. سیروان الموصلی، سال گذشته در گفت‌وگو با این سایت خبری به استفاده غیرمعمول از امکانات پزشکی در موصل اشاره کرد و گفت: «جراحان عرب و غیرعرب استخدام می‌شدند اما حق همکاری با پزشکان محلی را نداشتند. پس از آن اطلاعاتی درباره فروش اعضای بدن به بیرون درز کرد.

 

جراحی‌هایی دریک بیمارستان انجام می‌شد و سپس به‌سرعت اعضای بدن از طریق شبکه‌هایی که مخصوص قاچاق اعضای بدن انسان بودند، حمل می‌شدند.»به‌گفته دکتر الموصلی، اعضای بدن تجارت‌شده متعلق به پیکارجویان کشته شده‌ای که بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته‌اند، زخمی‌هایی که جایی رها شده بودند یا اشخاص ربوده شده، بود. به نوشته المانیتور، فروش اعضای بدن برای داعش سود زیادی را به‌همراه دارد و یک مافیای خاص این عملیات را انجام می‌دهد.

 

تحقیقات سازمان ملل درباره قاچاق اعضای بدن توسط داعش

در فوریه سال 2015 و پیش از انتشار گزارش موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه، سازمان ملل متحد نسبت به متهم کردن داعش به قاچاق اعضای بدن افراد تازه کشته شده و به‌دست‌آوردن منافع مالی واکنش نشان داده و خواستار روشن شدن ماجرا شد. سفیر سازمان ملل در عراق از این نهاد بین‌المللی خواسته بود تا درباره کشته شدن 12 پزشک عراقی تحقیق کند.

 

این پزشکان طبق گفته محمد الحکیم، پس از خودداری از برداشتن اعضای بدن اجساد، کشته شده بودند.محمد الحکیم همچنین در همان زمان خبر از کشف ده‌ها جسد داد که روی بدن‌شان آثار جراحی دیده شده بود. این اجساد فاقد کلیه و سایر اعضای حیاتی بدن بودند.

 

داعش قاچاق اعضای بدن را مجاز می‌داند

روز 25 دسامبر سال میلادی گذشته رویترز در یک خبر اختصاصی اعلام کرد سندی به‌دست آمریکایی‌ها رسیده که نشان می‌دهد داعش قاچاق اعضای بدن را مجاز می‌داند. در این سند داعش حکم برخی علمای اسلامی درباره حرام بودن قاچاق اعضای بدن را تحریم کرده و آن را نمی‌پذیرد. این سند نگرانی‌ها را درباره اقدامات این گروه تروریستی در زمینه قاچاق اعضای بدن انسان افزایش داد. طبق گزارش رویترز، داعشی‌ها در این سند ادعا کرده بودند که گرفتن یک عضو بدن یک اسیر زنده برای نجات جان یک مسلمان حتی اگر به قیمت گرفتن جان آن اسیر تمام شود، مجاز است. این سند هیچ چیز را درباره درگیر بودن داعش در فرآیند قاچاق اعضای بدن ثابت نمی‌کند اما تحریم حکم علمای اسلام از سوی این گروه به‌خوبی نشان می‌دهد تفسیر خشن این گروه با بسیاری از مسلمانان کاملا متفاوت است.

 

گشایش نخستین مرکز فروش اعضای بدن در موصل

در سپتامبر سال 2015 یک منبع محلی در عراق از افتتاح یک مرکز قاچاق اعضای بدن در موصل خبر داد.موصل مهم‌ترین پایگاه قدرت داعش در عراق به‌شمارمی‌آید. این منبع که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با آژانس خبری روسی اسپوتنیک گفت: «باند داعش هر کلیه انسان را به قیمت 8 هزار دلار می‌فروشد. این کلیه‌ها از بدن افراد بازداشت‌شده غیرنظامی خارج شده و قاچاق می‌شوند.»این منبع توضیح داد که داعش یک کلینیک در شمال موصل را به بیمارستان تبدیل کرده‌ است تا بتوانند اعضای بدن بازداشت‌شدگان را بدزدند. براساس اعلام این منبع، قلب گران‌ترین عضو بدن است که توسط داعش خریدوفروش می‌شود.