گرچه برخی از مهمترین آثار در شهر تاریخی پالمیرا در سوریه از بین رفته، اما برخی دیگر از یورش تکفیری‌ها جان سالم به در برده‌اند و متخصصان امیدوارند این تخریب‌ها را تا حد امکان مرمت و بازسازی کنند.

شهر تاریخی پالمیرا در نهایت توسط ارتش و نیروهای مردمی سوریه پس از چندین ماه از دست تکفیری‌های داعش بازپس گرفته شد و در این میان بیشترین نگرانی جامعه جهانی درباره مجموعه ارزشمند و تاریخی شهر پالمیرا بود که از بخش‌هایی از آن تل خاکی بیشتر باقی نمانده است. بخش‌هایی از آن نیازمند مرمت‌اند و البته برخی قسمت‌ها نیز از تخریب در امان مانده‌اند.

آنچه تخریب شده است:

 

معبد بعل

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

یک طاق سنگی تنها چیزی است که از معبد بعل، مهمترین محوطه باستانی شهر پالمیرا و از برجسته‌ترین معابد تاریخی خاورمیانه باقی مانده است. داعش این معبد را در اوت 2015 تخریب کرد.

 

طاق پیروزی

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

طاق پیروزی یکی از نمادهای اصلی شهر پالمیرا بود که دو بخش اصلی این شهر تاریخی را به هم متصل می‌کرد. گروه تروریستی داعش تاج اصلی این طاق را در اکتبر 2015 تخریب کرد و تنها دو ستون کناری از آن باقی گذاشت. یونسکو این اثر را که برای ادای احترام به «سپتیموس سوروس» امپراطور روم ساخته شده بوده را به عنوان یکی از مظاهر اصلی هنر پالمیرایی معرفی کرده بود.

 

معبد بعل شمین

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

معبد بعل شمون که در سال 17 پس از میلاد ساخته شده، از جمله آثاری بود که در طول سال‌ها به بهترین شکل در شهر پالمیرا حفظ شده بود اما معبد اصلی با حجوم تکفیری‌های داعش به این شهر تاریخی در اوت 2015 تخریب شد. معبد بعل شمین وقف خدای فنیقی توفان و باران‌های حاصل‌خیز کننده بود.

آنچه باقی مانده است:

 

دژ پالمیرا

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

شبه نظامیان داعش مسیر پله‌ای به دژ شهر پالمیرا که بر روی یک تپه واقع شده را تخریب کردند. این دژ قرن سیزدهمی پیش از این نیز آسیب‌های جزئی در جریان جنگ سوریه دیده بود اما ساختار اصلی آن سالم باقی مانده است.

 

شیر اللات

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

مجسمه معروف شیر «اللات» با وزن 15 تن و با قدمتی دو هزار ساله یکی از خدایان عرب دوران پیش از اسلام است که سوری‌ها نتوانستند این مجسمه بزرگ را پیش از رسیدن داعش و تخلیه شهر جابجا کند. بخشی از بینی شیر توسط داعش از بین رفته، اما این اثر از تخریب کلی در امان بوده است.

 

آمفی تئاتر

 

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

یکی از مهمترین محوطه‌هایی که پس از بازپس گیری شهر پالمیرا از تروریست‌ها آسیب بسیار کمی دیده، آمفی تئاتر شهر است. داعش در 25 جولای ویدئویی منشتر کرد که در آن چندین نوجوان داعشی 35 نفر را در آمفی تئاتر پالمیرا تیرباران کردند.

 

شاهراه اصلی پالمیرا

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

گفته می‌شود شاهراه اصلی پالمیرا پس از هجوم داعش تنها آسیب‌هایی جزئی دیده است. این شاهراه در زمان قدیم با طول یک کیلومتر که با ستون هایی محصور شده بود معبد بعل را به دروازه غربی شهر متصل می‌کرده است.

«مامون عبدالکریم»، وزیر آثار باستانی سوریه قول داده است که آثار مشهور تخریب شده توسط داعش بازسازی و مرمت می‌شوند. او معتقد است مرمت و بازسازی پالمیرا تا پنج سال به طول می‌انجامد، در حالی که برخی دیگر از کارشناسان نسبت به آغاز بازسازی پالمیرا در جریان جنگ ابراز تردید کرده‌اند. پالمیرا علاوه بر ارزش تاریخی داری اهمیت استراتژیک برای نیروهای ارتش سوریه است که می‌توانند از موقعیت آن برای بیرون رانده هر چه بیشتر داعش از شرق سوریه استفاده کرد.

 

چنگال داعش در قلب تاریخ + تصاویر

 

«پالمیرا» شهر تاریخی استان «حمص»، یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شده سوریه در میراث جهانی یونسکو است. قدمت بخش اعظم ویرانه‌های «پالمیرا» به قرن‌های اول و دوم میلادی بازمی‌گردد. این شهر باستانی از پاییز سال گذشته میلادی به دست گروه تروریستی داعش افتاده بود.