زلزله ای به بزرگی ۷.۳ در مقیاس ریشتر اوایل صبح امروز شنبه منطقه «کوماموتو» در جزیره «کیوشو» واقع در جنوب غرب ژاپن را به لرزه درآورد و منجر به مرگ دستکم ۱۱ نفر شد. این منطقه در روز پنجشنبه نیز شاهد وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۵ ریشتر بود که به مرگ ۹ نفر منجر شد.

زمین لرزه روز شنبه علاوه بر ویران کردن صدها منزل مسکونی، منجر به ویرانی یک سد شده و در برخی مناطق با رانش زمین همراه بوده است.

در عین حال، سازمان زمین‌شناسی ژاپن بلافاصله درباره احتمال وقوع سونامی به ارتفاع یک متر در طول ساحل غربی منطقه وقوع زلزله هشداری صادر کرد حال آنکه به دنبال علائمی مبنی بر کاهش خطر، این هشدار کمتر از یک ساعت بعد رفع شد.

این زلزله ساعت ۱:۲۵ دقیقه بامداد شنبه به وقت محلی منطقه کوماموتو را لرزاند و در پی آن هم چندین پس‌لرزه آمد.

«ان اچ کی» رادیو و تلویزیون ملی ژاپن، شمار افرادی را که در نتیجه این زمین لرزه به بیمارستان انتقال داده شده اند، ۷۶۰ نفر اعلام کرد حال آنکه هنوز آمار دقیقی از تعداد آنهایی که وضعیت جسمانی وخیمی دارند، گزارش نشده است.

در عین حال، انتظار می رود که نزدیک به ۸۰ نفر نیز در زیر آوار گرفتار شده باشند که تلاش برای نجات آنها همچنان ادامه دارد.

ژاپن کشور زلزله خیزی است که رعایت اصول درست ساخت و ساز مانع از بروز خسارت های شدید در آن می شود حال آنکه از  قرار شدت زمین لرزه امروز صبح از آنچه که پیش بینی می شد، فراتر رفته است.