وزیرخارجه مصر استانبول را بدون خداحافظی ترک کرد
سفر بسیار کوتاه وزیر امورخارجه مصر به استانبول برای تحویل ریاست دوره ای سازمان همکاری اسلامی به ترکیه، و خودداری وی از دست دادن با رئیس جمهور این کشور، توجه رسانه‌های ترکیه را به خود جلب کرد.

 شبکه خبری "ان تی وی" ترکیه تأکید کرد، "سامح شکری" وزیر امورخارجه مصر عالیترین مقام این کشور است که پس از تیرگی روابط دو کشور –درپی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری- به ترکیه سفر می کند. اما به نظر می آید که این تیرگی روابط کاهش نیافته است زیرا وزیر امورخارجه مصر از حضور در کنار دیگر سران شرکت کننده در اجلاس برای گرفتن عکس، به دلیل حضور اردوغان در جمع آنها خودداری کرد.

سایت روزنامه الاهرام مصر به نقل از این شبکۀ ترکیه‌ای خاطرنشان کرد، سامح شکری بدون آنکه دیداری دو جانبه با مسؤولان ترکیه‌ای داشته باشد به کشورش بازگشت. وی پس از تحویل ریاست سازمان همکاری اسلامی به ترکیه تریبون را ترک کرد.

سامح شکری با وجود آنکه مولود چاوش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در کنار او نشسته بود، به عمد با او دست نداد و حتی بدون آنکه منتظر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بماند، سالن اجلاس را ترک کرد، درحالیکه طبق پروتکل دو طرف باید با یکدیگر دست می دادند.

اردوغان هم پس از آنکه سامح شکری بیانیه عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر را قرائت کرد، او را تشویق نکرد. رئیس جمهور ترکیه همچنین هنگام قدردانی از کشورهایی که ریاست سازمان همکاری اسلامی را برعهده داشتند، نامی از مصر نبرد.

این درحالی است که روزنامه "جمهوریت" ترکیه تأکید کرده بود که محافل سیاسی این کشور انتظار دارند با رسیدن سامح شکری وزیر امورخارجه مصر به استانبول، دو کشور با میانجیگری عربستان آشتی کنند.

حمایت آشکار ترکیه از گروه اخوان المسلمین مصر به ویژه پس از برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری، باعث تیرگی روابط دو کشور شده است. مسؤولان مصری بارها ترکیه را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده اند.

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در استانبول، در جلسه اختتامیه دیروز به سبب اختلاف اعضا بر سر 5 بندی که عربستان سعودی با اعمال فشار ضد ایران و حزب الله گنجانده بود، بدون قرائت بیانیه پایانی به پایان رسید.