گفت‌وگو اوباما با ملک سلمان درباره تهدید ۷۵۰ میلیاردی

احتمال می‌رود «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس، که قرار است روز چهارشنبه در ریاض برگزار شود، پرونده پیامدهای اقتصادی آمریکا و تهدید عربستان سعودی مبنی بر فروش 750 میلیارد دلار از دارایی‌های خود در ایالات متحده را بررسی کند.

طبق این گزارش، اوباما، چهارشنبه آینده وارد ریاض می‌شود. او با ملک سلمان و شماری از مقام‌های سعودی، مقام‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و مسئولان شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار می‌کند. مشخص نیست که آیا رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان درباره پرونده محاکمه 11 سپتامبر گفت‌وگو خواهند کرد یا خیر.

از سوی دیگر، طی هفته‌های گذشته، مقام‌های کاخ سفید با اشاره به سفر اوباما به ریاض، تأکید کردند که عربستان و آمریکا در بدترین شرایط نیز با هم متحد می‌مانند حتی اگر زمانی واشنگتن با تهران آشتی کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی، که روز جمعه منتشر کرد، اعلام کرد، عربستان سعودی دولت و کنگره آمریکا را تهدید کرده است در صورت قید شدن نام این کشور در ارتباط با واقعه 11 سپتامبر در دادگاه‌های آمریکا، عربستان صدها میلیارد دلار دارایی خود در ایالات متحده را خواهد فروخت.

این روزنامه افزود، عربستان هشدار داده است که با تصویب لایحه‌ای در این باره در کنگره آمریکا سخت مخالف است.

طبق اعلام نیویورک‌تایمز، در صورت تصویب این لایحه، دادگاه‌های آمریکا می‌توانند حکومت سعودی را به واسطه نقشش در واقعه 11 سپتامبر 2001 به پای میز محاکمه بکشانند.

عربستان سعودی در مقابل تصویب این لایحه تهدید کرده است که دارایی‌های خود در خاک آمریکا معادل 750 میلیارد دلار را به فروش خواهد رساند.

نیویورک تایمز این تهدید را «نشانه‌ای دیگر» از تشدید تنش‌ها میان ریاض و واشنگتن دانسته است.