به نظر می‌رسد روابط رژیم آل سعود و اشغالگران قدس که برای مدت‌های طولانی به صورت سری جریان داشت، اکنون علنی و آشکار شده است.

بر اساس گزارش افشاگرانه روزنامه هاآرتض چاپ مناطق اشغالی، پس از چشم پوشی مصر از جزایر تیران و صنافیر به نفع عربستان سعودی و در سایه روابط مستحکم تل آویو با ریاض، دو طرف در آستانه امضای معاهده صلح همانند معاهده‌ای که میان مصر واسرائیل در دوران انورسادات قرار دارند.

در این گزارش آمده است روابط سعودی و اسرائیل به صورت سری و از طریق میانجی‌گران یا پوشش دیگری که سعودی‌ها در پس آن مخفی می‌شوند، جریان دارد که در مسئله قرارداد خرید پهپادهای اسرائیلی هم صورت گرفت که سعودی‌ها به صورت محرمانه از طریق دولت آفریقای جنوبی این هواپیماهای بدون سرنشین را از اسرائیل خریدند.

چه بسا محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در این زمینه نقش بزرگی ایفا کند، چرا که هاآرتص فاش کرده است وی در سفر اخیرش به اردن با مقامات اسرائیلی حاضر در آنجا با هدف هماهنگ کردن مواضع اسرائیل و سعودی و بررسی برنامه ریزی برای احداث پلی که عربستان را به مصر وصل می‌کند،‌دیدار کرد.

این دیدار مقدمه برقراری روابط میان اسرائیل و پادشاهی سعودی خواهد بود به ویژه با توجه به متعهد شدن سعودی‌ها و پایبندی به معاهده کمپ دیوید که میان مصر و اشغالگران قدس امضا شده است. این  تعهد به عنوان تاکیدی بر آنچه میان سعودی‌ها و صهیونیست‌ها جریان دارد، قلمداد می‌شود که از طریق ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم میان سعودی‌ها و صهیونیست‌ها توافق شده است.

هاآرتص در پایان نوشت اعتراف سعودی به معاهده کمپ دیوید و به رسمیت شناختن آن یک گام استراتژیک بسیار مهم قلمداد می‌شود، این روزنامه درباره ماهیت فردی که سیاست خارجی پادشاهی سعودی را ترسیم و تعیین می‌کند، نوشت در سایه مشکلات جسمانی شاه سعودی و مبتلا بودن وی به آلزایمر، همه کاره سعودی، شاهزاده جوان یعنی محمد بن سلمان است.