اوباما؛ ضد انگلیسی‌ترین رئیس‌جمهورِ آمریکا

واشینگتن پست در گزارشی به قلم آدام تیلور نوشت: بنابر اعلام خبرگزاری پرس آسوسیشین انگلیس، نایجل فراژ (Nigel Farage) رهبر حزب استقلال انگلیس روز جمعه در آستانه سفر آتی "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا به کشورش گفت: «خوشبختانه این رئیس جمهور که ضد انگلیسی ترین رئیس جمهوری است که تاکنون در آمریکا روی کار آمده است، مدت زیادی در این سمت نخواهد بود، و امیدوارم فردی که در خصوص روابط تجاری دیدگاه بسیار عاقلانه تری دارد، جای او را بگیرد.» 

 

این سخنان فراژ کاملاً جسورانه و تقریباً غیر واقعی است، چرا که برای مثال، "جرج واشنگتن،" رئیس جمهور اسبق آمریکا در دوران جنگ آمریکا فعالانه با حکومت انگلیس مبارزه کرد، و تقریباً به طور قطع، لقب «ضد انگلیسی ترین» رئیس جمهور آمریکا شایسته وی است. 

 

با این وصف، علت اینکه فراژ چنین سخنی را درباره اوباما بیان کرد چه بود؟ دیدگاه‌های اوباما درباره انگلیس از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری مورد موشکافی قابل توجهی قرار گرفته است. در سال 2009، مطبوعات انگلیس از اوباما به خاطر بازگرداندن مجسمه "وینستون چرچیل،" نخست وزیر اسبق انگلیس به این کشور انتقاد کردند، و حتی برخی رسانه ها اعلام کردند اوباما به تلافی تصمیم سال 1952 چرچیل برای سرکوب قیام مائو مائو در کنیا، این مجسمه را به انگلیس بازگرداند. دیدگاه‌های اوباما درباره انگلیس به تازگی و پس از آن به موضوع بحث در انگلیس تبدیل شده است که یک نشریه انتقاد وی از تصمیمات "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس را در زمینه سیاست خارجی منتشر کرد. 

 

مسئله ای که این بحث را تشدید کرده است، ناشی از بروز حس فزاینده در دو طرف در این خصوص است که شاید «روابط ویژه» ای که از زمان جنگ جهانی دوم بین آمریکا و انگلیس ایجاد شد، در معرض خطر قرار گرفته است. بر خلاف بسیاری از دیگر سران آمریکا که هوادار انگلیس بودند، به نظر می رسد اوباما هیچ علاقه خاصی به انگلیس نداشته است، و قدرت های نوظهور را به این امپراطوری استعماری سابق ترجیح داده است. از نظر شخصی هم به نظر می رسید اوباما بیشتر تحت تاثیر مهارت تکنوکرات "آنگلا مرکل،" صدر اعظم آلمان است تا جذبه کامرون. 

 

اگر دیدگاه عادلانه ای داشته باشیم. این دیدگاه متقابل بوده است. خود کامرون نیز اغلب به نظر می رسید علاقه مند به حمایت از کشورهای در حال ظهوری همچون هند و چین است تا ایستادن در کنار آمریکا.

 

با وجود این، اظهارات فراژ احتمالاً به عوامل جدیدتری مربوط است. فراژ به عنوان رهبر حزب نوپای استقلال انگلیس، یکی از سیاستمداران اصلی است که برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تلاش می کند. آشکار است که اظهارات فراژ درباره اوباما اعتراض به بیانیه ای است که دولت اوباما به تازگی در حمایت از اتحادیه اروپا صادر کرده است. قرار است انگلیس تابستان امسال همه پرسی درباره حفظ عضویت در اتحادیه اروپا یا خروج از این اتحادیه برگزار کند. رئیس جمهور آمریکا از حفظ عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کرده است. 

 

"تونی مک کالچ،" کارشناس بلندپایه مطالعات آمریکا در دانشگاه لندن اظهارات فراژ را درباره اوباما بی پایه و اساس دانست و گفت: «فراژ از هر استدلالی که به ذهنش می آید برای جلب حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استفاده می کند، و به طور قطع اوباما - مانند رؤسای جمهور پیشین آمریکا از زمان جان اف کندی به بعد- از عضویت انگلیس در جامعه اروپا به شدت حمایت می کند.» 

 

ناخرسندی از موضع علنی اوباما در قبال همه پرسی مربوط به ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تنها محدود به فراژ نیست. "بوریس جانسون،" شهردار لندن نیز که از بخت خوبی برای تصدی سمت نخست وزیری انگلیس در آینده برخوردار است، این موضع اوباما را «تزویر جسورانه» دانسته است. با وجود نگرانی درباره افول روابط ویژه انگلیس و آمریکا، شاید محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در انگلیس موجب بروز این همه خشم شده است: نظرسنجی که مؤسسه پیو پارسال به عمل آورد نشان می دهد 76 درصد مردم انگلیس به اوباما اعتماد دارند و فکر می کنند عملکرد درستی در رسیدگی به امور جهان دارد.