دلیل نفوذ عربستان بر دولت آمریکا

هافینگتون پست نوشت: سعودی ها آمریکا را تهدید کردند که اگر تسلیم خواسته آنان نشوند، تمام پول خود را از اقتصاد آمریکا خارج و دنیا را ورشکسته خواهند کرد.  

 

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم کریستن بریتویزر افزود: روز شنبه "مارک مازتی" در مقاله ای که در صفحه اول روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، نوشت سعودی ها از آمریکا خواسته اند لایحه ای را که به نقش عربستان در حوادث 11 سپتامبر مربوط می شود، به تصویب نرساند.

 

مازتی با این مقاله این پرسش ها را در ذهن مردم آمریکا ایجاد کرد که از چه زمانی دولت آمریکا از کشورهای دیگر دستور می گیرد؟ آیا آمریکا به بخشی از سرزمین عربستان سعودی تبدیل شده است؟ آیا عربستان به شاخه ای از دولت آمریکا تبدیل شده است که بر رئیس جمهور، کنگره و قوه قضائیه نفوذ دارد؟ 

 

به اعتقاد نویسنده، مازتی با این مقاله نشان داد که نه تنها دولت آمریکا دستورهای سعودی را اجرا می کند بلکه اخاذی عربستان رئیس جمهور آمریکا را به زانو درآورده است. 

 

بریتویزر واکنش آمریکا در برابر عربستان را نتیجه اعمال فشار سعودی ها و تهدید آمریکا به خارج کردن پولهایشان از اقتصاد آمریکا و به ورشکستگی کشاندن جهان توصیف می کند. هرچند که این تهدید به نظر مضحک می رسد اما ظاهرا دولت اوباما را به هراس انداخته است.

 

تاکنون عربستان سعودی توانسته است به واسطه قانون مصونیت دولت های خارجی از شکایت های مربوط به حادثه 11 سپتامبر خلاصی یابد. در نتیجه دادگاه به دنبال فرصت است تا مدارکی را که بر ضد حکومت عربستان در رابطه با اتهام تامین بودجه حملات 11 سپتامبر وجود دارد، مورد بررسی قرار دهد. این مسئله روالی خطرناک را پایه گذاری خواهد کرد زیرا تا زمانی که یک کشور خارجی به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته نشود، مقامات آن از هر گونه اتهامی در زمینه بدرفتاری یا اقدامات غیر قانونی در داخل خاک آمریکا، مصونند حتی اگر این اقدام کشتار سه هزار نفر در حادثه 11 سپتامبر باشد. 

 

همین بس که بگوییم این مسئله دیگر موضوع گرفتن برگه پارکینگ شاهزاده جوان سعودی برای لامبورگینی طلایش نیست. موضوع گرفتن مجوز سعودی ها برای تامین بودجه کشتار جمعی مردم آن هم با لطف دولت آمریکاست.  

 

در زمانی که اکثرا نمی توان واشینگتن را مجبور به توافق بر سر بسیاری از مسائل کرد، خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر توانسته اند اعضای کنگره - هم دموکرات و هم جمهوری خواه - را به همکاری برای تصویب لایحه ای وادار کنند که عدالت در برابر حامیان تروریسم نام دارد. حادثه 11 سپتامبر از این قدرت منحصر به فرد برخوردار است تا همه را تحت لوای مضمون یک آمریکایی واقعی بودن با یکدیگر متحد کند. 

 

لایحه عدالت در برابر حامیان تروریسم مصونیتی را که قانون مصونیت دولت های خارجی برای کشورهایی که در حمله ای تروریستی در خاک آمریکا شرکت داشته اند ایجاد کرده است، لغو می کند. لایحه عدالت در برابر حامیان تروریسم تصریح می کند که مردم آمریکا از اولویت برخوردارند نه کشورهایی که به تروریسم کمک مالی می کنند. 

 

این لایحه به طور خاص سعودی ها را از پناه سپر امنی که قانون مصونیت دولت های خارجی برای سعودی ها ایجاد می کند بیرون می آورد و این امکان را ایجاد می کند که سرانجام آنها را برای پاسخگویی به اتهاماتی که درباره نقششان در حملات 11 سپتامبر مطرح می شود، به دادگاه بکشاند. 

 

بدیهی است که لایحه عدالت در برابر حامیان تروریسم به شدت سعودی ها را نگران کرده است زیرا در صورت تصویب می تواند سرانجام تمام مدارک جرمی را که بر ضد آنها و درباره نقش آنها در حملات 11 سپتامبر جمع آوری شده است افشا و در دادگاهی علنی مطرح کند. 

 

در حقیقت بسیاری از افرادی که از محتوای این مدارک مطلعند معتقدند این افشاگری اطلاعات شوکه کننده ای در اختیار مردم آمریکا قرار خواهد داد و لزوم ارزیابی مجدد روابط آمریکا-عربستان را مطرح خواهد کرد. 

 

نویسنده در ادامه با طرح این پرسش که چرا چنین اطلاعات مهمی باید از خانواده قربانیان مخفی نگاه داشته شود، افزود: آمریکا به سران و مقاماتی نیاز دارد که دریابند این مردم کشورشان هستند که آنها را انتخاب می کنند نه کشورهای نفت خیزی که حامی تروریست ها هستند. 

 

آمریکا باید این پیام را به گوش جهانیان برساند که اگر مردم ما را به قتل برسانید نتیجه آن را خواهید دید.