آمریکا، کره شمالی را تهدید کرد

«آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور هسته‌ای روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد در صورتیکه کره شمالی مجدداً یک آزمایش هسته‌ای دیگر انجام دهد، آمریکا به شدت پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، کره شمالی در ماه ژانویه، یک آزمایش هسته‌ای چهارم را در ماه ژانویه انجام داد و یک ماه بعد از آن یک موشک دور برد را پرتاب کرد که بنا به گفته غرب، در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

اوایل ماه مارس شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء، قطعنامه‌ای که پیش نویس آن را آمریکا و چین به منظور افزایش تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی آماده کرده بودند را تصویب کردند.

بلینکن که در حال دیدار با مقامات ارشد دولت ژاپن در توکیو است به خبرنگاران گفت که کره شمالی اگر اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری را دنبال کند، بیش از پیش خود را در مخمصه گرفتار خواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر این موضوع که چنین اقدامات کره شمالی «غیرقابل پذیرش» است، گفت: «واکنش شدید بیشتری در صورت یک آزمایش هسته‌ای دیگر (کره شمالی) وجود خواهد داشت».

بلینکن ادامه داد که آمریکا شماری از احتمالات را بررسی می‌کند و گفت که هنوز برای بیان جزئیات زود است.

برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال می‌رود کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را در آینده‌ای نزدیک و احتمالاً اول مه انجام می‌دهد.