چه کسی حرف آخر را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌زند؟

انتخابات درون حزبی ایالات متحده آمریکا در هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آخرین هفته های خود را سپری می کند. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند پس از برگزاری انتخابات درون حزبی در نیویورک، عملا چهره نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مشخص خواهد شد. هم اکنون در نظرسنجی های صورت گرفته در ایالت نیویورک، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ توانسته اند رقبای خود را پشت سر بگذارند هر چند که در نهایت این آرای خاکستری خواهد بود که تعیین کننده نتایج انتخابات در این ایالت سرنوشت ساز می باشد.

 

فارغ از آنچه در معادلات انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه می گذرد، باید به این نکته مهم توجه داشت که سوپردلیگیت‌ها یا همان نمایندگان ارشد و سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از این پس اصلی ترین نقش را در انتخاب نامزد نهایی حزب متبوع خود خواهند داشت! به عبارت بهتر، هم اکنون سوپر دلیگیت‌ها هستند که نامزد نهایی دو حزب اصلی آمریکا را تعیین خواهند کرد . در این جا آرای شهروندان آمریکایی دیگر از اهمیت چندانی برخوردار نخواهد بود.

 

بر خلاف آنچه ایالات متحده آمریکا در خصوص دموکراتیک بودن مکانیسم انتخاباتی خود ادعا می کند، رای سوپر دلیگیت‌ها از شهروندان عادی به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال در حال حاضر اختلاف میان برنی سندرز و هیلاری کلینتون حدود 200 دلیگیت ( به سود کلینتون) است. با این حال با احتساب بیش از 400 رای سوپردلیگیت‌ها، این اختلاف به با لای 600 امتیاز رسیده است. به عبارت بهتر، حتی اگر سندرز بتواند در انتخابات درون حزبی نمایندگان بیشتری را نسبت به کلینتون به دست آورد، این سوپردلگیت‌ها هستند که تعیین کننده رای نهایی شهروندان آمریکایی خواهند بود. در یک جمله گویا می توان گفت که در نهایت سوپر دیگلیت‌ها به جای شهروندان آمریکایی تصمیم سرنوشت ساز را اتخاذ خواهند کرد.

 

این قاعده در خصوص حزب جمهوریخواه نیز صادق است. در حزب جمهوریخواه نیز قرار است در نهایت سران حزب در خصوص نامزد نهایی تصمیم گیری نمایند. بر همگان مسجل است که اکثر سران حزب جمهوریخواه نسبت به حضور ترامپ در دور نهایی رقابتهای انتخاباتی آمریکا نظر مساعدی ندارند و این نظر نامنساعد را نیز بارها اعلام کرده‌اند. در میان سناتورها و شخصیت‌های برجسته و تعیین کننده حزب جمهوریخواه کمتر کسی حاضر شده است تا همین الان (که ترامپ در رقابتها با اختلافی فاحش از تد کروز پیش افتاده است) حمایت خود از وی را اعام نماید. در عوض، اکثر سران حزب جمهوریخواه خواستار حضور تد کروز در دور نهایی رقابتهای انتخاباتی هستند. از این رو در صورتی که ترامپ نتواند حد نصاب لازم برای حضور در دور نهایی را به دست آورد، در مجمع نهایی جمهوریخواهان کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت.

 

البته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که مجمع نهایی جمهوریخواهان ترامپ را به عنوان نامزد نهایی این حزب انتخاب نکند، حدود 40 درصد از رای دهندگان حزب جمهوریخواه حاضر نیستند در دور نهایی آرای خود را به سود تد کروز به گردش در آورند. این خود بدترین خبر ممکن برای سران حزب جمهوریخواه محسوب می شود. این نظرسنجی، پاسخی قاطعانه از سوی شهروندان آمریکایی نسبت به سیستم انتخاباتی ناقص و معیوب این کشور است.

 

نکته مهم دیگر اینکه احتمالا ترامپ می تواند تد کروز را در ایالت نیویورک شکست دهد و بر تعداد نمایندگان درون حزبی خود بیافزاید. این موضوعی است که نظرسنجی‌های اخیر نیز آن را تایید کرده‌اند. بر این اساس ترامپ در نیویورک با اختلافی فاحش از تد کروز پیش افتاده است. با این حال ترامپ حتی در صورت شکست تد کروز در نیویورک، سایه مجمع حزب جمهوریخواه را بر سر خود حس می کند.

 

در نهایت اینکه از اکنون به صورتی صریح و علنی، سوپر دلیگیت‌ها و سران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات هستند که به جای شهروندان آمریکایی تصمیم نهایی را در خصوص حضور یا عدم حضور هر یک از نامزدها در دور نهایی اتخاذ خواهند کرد. موضوعی که ذره‌ای با دموکراسی ادعایی آمریکا در صحنه انتخابات همخوانی ندارد.