سایت روزنامه مصری "الشعب" فاش کرد، ماجرای این جزایر زمانی آغاز می‌شود که مصر از عبور کشتیهای رژیم صهیونیستی از گذرگاه تیران جلوگیری کرد.

پس از مراجعه رژیم اسرائیل به شورای امنیت در سال 1954، منازعه دیپلماتیک بزرگی با هدایت "محمود عزمی" نماینده وقت مصر در سازمان ملل متحد علیه "ابا ایبان" نماینده اسرائیل آغاز شد.

نماینده رژیم صهیونیستی در آن زمان مدعی شد که مصر جزایر تیران و صنافیر را اشغال کرده است. وی بیانیه‌ای را که در تاریخ 30 ژانویه از جانب وزارت امورخارجه مصر به سفارت آمریکا ارسال شده بود مطرح کرد ولی نماینده مصر در مقابل اعلام کرد که نماینده اسرائیل به صورتی آن بیانیه را اعلام کرده که گویا مصر اکنون این دو جزیره را اشغال کرده است. درحالیکه آن ماجرا متعلق به سال 1906 بود.

نماینده مصر تأکید کرد که در سال 1906 درگیریهایی درباره آن دو جزیره صورت گرفت که با امضای توافقنامه‌هایی خاتمه یافت و به موجب آنها دولت عثمانی اقرار کرد که آن دو جزیره تابع مصر هستند. همچنین بر اساس پیامهایی که از سوی سلطان عثمانی به دولت الخدیویه ارسال شد، دو جزیره تحت حاکمیت مصر باقی ماندند.

به گفته نماینده مصر، پس از فروپاشی روابط مصر و امپراطوری عثمانی، دو جزیره کاملا تابع مصر شدند.

نماینده مصر در جریان سخنرانی هایش در جلسه‌های رسمی شورای امنیت، و در نشست شماره 659 در تاریخ 15 فوریه 1954  تأکید کرد که: "بر اساس توافقنامه مصر و عربستان،  دو طرف توافق کردند که مصر مالک دو جزیره است، و موضوع بسیار مهمتر آن، به رسمیت شناختن دو جزیره به عنوان بخش جدایی ناپذیر اراضی مصر است."