اوباما در عربستان، ترامپ در آستانه کاخ سفید!

گروه بین الملل-دونالد جی ترامپ میلیاردر نیویورکی پیروزی اش بر تد کروز و جان کسیک را بلافاصله بعد از پایان زمان رای گیری تثبیت کرد. به گفته ناظران علیرغم همه هشدارها و جنبش های ضد ترامپی که در آمریکا شکل گرفته به نظر می رسد دیگر باید دونالد ترامپ را به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی آمریکا بپذیریم.

به گزارش افکارنیوز،پیروزی امروز ترامپ او را به ۱۲۳۷ رای نیابتی لازم، برای معرفی احتمالی به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری نزدیک‌تر کرده‌است.

ترامپ تا پیش از نیویورک، بنا بر برآورد آسوشیتدپرس، ۷۵۶ رای داشت در حالی‌که دیگر رقبا، یعنی تد کروز ۵۵۹ رای و جان کیسیک ۱۴۴ رای نیابتی را به اختصاص داده بودند. ایالت نیویورک برای جمهوری‌خواهان ۹۵ رای نیابتی همراه دارد.

در حزب دمکرات نیز هیلاری کلینتون سرانجام توانست جلوی پیروزی های برنی سندرز را سد کند. سندرز با انتقاد شدید از سیاستهای سرمایه دارانه در آمریکا به نماد جریان سوسیال در این انتخابات تبدیل شده بود. او همین یکسال پیش به عضویت حزب دمکرات درآمده و انتقادات بی سابقه ای از عملکرد نظام سیاسی آمریکا مطرح کرده است. این انتقادات وی از جمله مخالفتش با سیاست های صهیونیستی با استقبال جوانان آمریکایی مواجه شد. سندرز از سخنرانی در آیپک مهمترین لابی صهیونیست ها در آمریکا طفره رفت و با وجود آنکه یک یهودی زاده است بارها سیاست های نژادپرستانه صهیونست ها را هدف انتقاد قرار داده بود.

به گفته ناظران یکی از دلایل شکست سندرز سیستم رای گیری متفاوت در نیویرک بوده به این ترتیب که رای دهندگان حتما می بایست عضو حزب دمکرات می بودند و مستقل ها نمی توانستند در این انتخابات شرکت کنند.

با اینکه بعید به نظر می رسد سناتور سندرز از رقابت ها خارج شود اما در سوی دیگر میدان ظاهرا کار برای جمهوری خواهان تمام شده است. دونالد ترامپ 60 درصد آراء را به خود اختصاص داد، این یعنی شکست سنگین برای کسانی که فکر می کردند می توانند این میلیاردر دیوانه را متوقف کنند. خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته است عمده رهبران جمهوری‌خواه، همچنان به شدت از ترامپ رویگردان هستند.

با وجود اختلاف در سطوح بالای حزب جمهوری خواه نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که اکثریت عمده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بر این عقیده هستند که این حزب باید در همایش ملی نهایی خود، هر نامزدی که در انتخابات مقدماتی به پیروزی رسید را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند. به این معنی که آنها مخالف دخالت احتمالی رهبران حزب، برای معرفی فرد دیگری، به جز نامزد پیشتاز هستند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان در عین حال حاکی‌ است که عمده هواداران حزب جمهوری‌خواه، خواستار نامزدی فردی خارج از سازوکار اصلی حزب هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید عمده رهبران جمهوری‌خواه، همچنان به شدت از ترامپ رویگردان هستند.

نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که اکثریت عمده رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بر این عقیده هستند که این حزب باید در همایش ملی نهایی خود، هر نامزدی که در انتخابات مقدماتی به پیروزی رسید را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند. به این معنی که آنها مخالف دخالت احتمالی رهبران حزب، برای معرفی فرد دیگری، به جز نامزد پیشتاز هستند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان در عین حال حاکی‌ است که عمده هواداران حزب جمهوری‌خواه، خواستار نامزدی فردی خارج از سازوکار اصلی حزب هستند.

رای گیری امروز برای نیویورکی ها چندان هم بی حرف و حدیث نبوده است، بی بی سی گزارش داده نام ۱۲۵ هزار نفر در فهرست های رای دهندگان از قلم افتاده بود. 125 هزار نفری که احتمالا می توانستند با رای دادن به سندرز نتیجه انتخابات را تغییر دهند.