دادگاهی در سرزمین اشغالی قدس مجرم اصلی سوزاندن یک نوجوان فلسطینی را محکوم کرد.

تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه وله) با اشاره به اینکه دو مجرم دیگر این جنایت پیش‌تر به حبس ابد و ۲۱ سال زندان محکوم شده بودند افزود: میزان مجازات عامل اصلی هنوز تعیین نشده است.

این پایگاه خبری افزود دو سال از سوزاندن «محمد ابوخضیر» یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی به دست سه صهیونیسم می‌گذرد. رسیدگی به این جنایت و مجازات این عاملان اما مسیری طولانی را پیمود؛ مسیری که حال به محکوم شدن عامل اصلی رسیده است.

هر سه متهم این پرونده در جریان بازجویی‌ها و بررسی‌ها اعتراف کرده بودند که محمد ابوخضیر، نوجوان ۱۶ سالهٔ فلسطینی را در سال ۲۰۱۴ ربوده و در انتقام‌گیری به دلیل این ‌که گروه حماس ۳ نوجوان صهیونیسم را کشته بود، ابوخضیر را شکنجه کرده و زنده سوزانده‌اند.

این منبع خبری یاد آور شد: پلیس جنازهٔ نیم‌سوختهٔ این نوجوان فلسطینی را در منطقه‌ای در حاشیهٔ بیت‌المقدس غربی پیدا کرده بود. درقسمت‌هایی از بدن او که نسوخته بود، آثار کبودی‌های متعدد و ضرب‌وجرح به چشم‌ می‌خورد.

دو تن از عاملان در هنگام ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بودند. دادگاهی در اسرائیل این دو جوان را مجرم شناخته و یکی را به حبس ابد و دیگری را به ۲۱ سال حبس محکوم کرد بود.

عامل اصلی این جنایت که شهرک‌نشینی ۳۱ ساله به نام «یوسف حاییم بن داوید» بود، به علت بررسی شرایط روانی او به تعویق افتاده بود.

کار‌شناسان مسائل روانی اما پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که او قصد داشته وضعیت روحی خود را بیمار و مختل جلوه دهد تا از مجازات جان سالم به در ببرد. دادگاهی در اورشلیم - بیت‌المقدس حال پس از مدت‌ها بررسی او را مجرم شناخته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان قضات دادگاه روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل - ۳۱ فروردین، اعلام کردند که یوسف حاییم بن داوید در هنگام ارتکاب جرم از تسلط بر خود و سلامتی روحی و برخوردار و همچنین بر ابعاد عملش واقف بوده است.

دادگاه مزبور قرار است روز سوم ماه مه سال جاری (حدود ۲ هفته دیگر) در مورد میزان حکم او تصمیم‌گیری کند. دادستانی اورشلیم درخواست مجازات حبس ابد کرده است.

پدر این نوجوان فلسطینی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه خشم و اعتراض خود را از روند طولانی دادگاه ابراز داشت. او گفت، ۲۱ ماه و ۳۹ جلسه محاکمه طول کشید تا دادگاه تشخیص دهد که یوسف حاییم بن داوید مجرم است.

دویچه وله در پایان نوشت: سوزاندن این نوجوان فلسطینی و همچنین قتل سه نوجوان اسرائیلی که پیش از آن روی داد، از علل بروز درگیری‌های خونین غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شوند.