در گزارش  سازمان عفو بین الملل  مدافع  حقوق بشر Amnesty International آمده است که در سال 2015 میلادی  بیش از  1600  حکم اعدام اجرا شده است که بیشترین تعداد طی 25 سال  اخیر است.  بر طبق  داده های مدافعان حقوق بشر،  977 نفر  در ایران اعدام شدند و در  پاکستان 320 نفر.

عربستان سعودی در ردیف سوم  این فهرست قرار می گیرد.  در سال 2015 میلادی  158 نفر اعدام شدند که افزایش احکام اعدام در مقایسه با سال 2014 میلادی  76 درصد بود.  در عربستان سعودی و ایران احکام شرعی  هستند و  مجموعه  جنایاتی  که  حکم اعدام در رابطه با آنها صادر می شود  یکسان است.   در عربستان سعودی حکم اعدام با زدن سر  اجرا می شود. 

اعدام با تیرباران عمدتا در مورد زنان اجرا می شود.  اعدام  در ملاء عام انجام می شود.  در کشور عربستان خاندان  جلاد ها  شکل گرفته است  و انتصاب مأمور اصلی  اجرای حکم اعدام  مکه توسط  شخص پادشاه   مورد تأیید قرار می گیرد.

اعضای  خانواده سلطنتی  نیز بارها  محکوم به اعدام شده اند. در سال 1975 میلادی  برادرزاده  فیصل ابن مسعود السعود به جان عموی خود سوء قصد کرد.  پادشاه  زخم مهلکی برداشت و پس از مدتی درگذشت. پادشاه  فیصل ابن  عبدالعزیز  قبل از مرگ،  از نزدیکان خود خواست  برادرزاده اش را اعدام نکنند.  اما خواست او اجرا نشد.  جلاد با یک ضربه شمشیر سر  او را از بدنش جدا کرد  و بعد  به مدت 15 دقیقه برای تماشای  عموم از تیر چوبی  آویزان بود. در سال 1977 پرنسس مشعل بن فهد آل سعود 19 ساله خواهر زاده  خلید، پادشاه آن زمان  اعدام شد. او را به خیانت متهم و تیرباران کردند. برادر  بزرگ  پادشاه شخصا  اعدام  پرنسس توسط جلاد را  رهبری کرد. اعدام پرنسس همزمان با زدن سر  عاشق  او — پسر سفیر عربستان در لبنان —  انجام شد. 5 ضربه شمشیر لازم شد تا  سر مرد بیچاره از تنش جدا شود.  احتمالا حکم اعدام را نه یک جلاد  حرفه ای ، بلکه یکی از  خویشاوندان  اجرا کرده است.

چین  مطابق با داده های مدافعان حقوق بشر  در  تعداد  احکام مرگ در صدر قرار داد.  در گزارش  سازمان عفو بین الملل آمده است که در سال 2015 میلادی  هزار حکم اعدام صادر و  اجرا شده است.

در چین معمولا تیرباران می کنند.  اما در این اواخر هر چه بیشتر از تزریق مهلک استفاده می شود.  مدتهاست که در چین  اعدام  در ملاء عام  انجام نمی شود. احکام هم ملایم تر شده اند. به عنوان مثال، در موردی به مدت دو سال اجرای حکم اعدام را  را به تعویق انداختند.  این به معنای آن است که تیرباران  به حبس ابد تغییر خواهد یافت.

اواخر سال 2014 میلادی  شایعاتی  پخش شد  که  در کشور چین اعضای بدن  زندانیان برای پیوند  به بیماران محتاج  رواج گسترده ای یافته است. هو آنگ جی فو   رئیس  کمیته  مسائل اهدا عضو  و پیوند اعضا چین  اعلام داشت  که از اول ژانویه سال 2015  گرفتن اعضای  بدن زندانیان به قصد پیوند  در چین ممنوع شده است. بنا به اطلاعات جائو هونتائو معاون رئیس کمیته در مسائل اهدا عضو و  پیوند اعضای بدن  که در سال 2011  در مجله پزشکی  « لانسِت»   منتشر شده بود،  در آن زمان در چین  در65 درصد  موارد  از اعضای  مردگان برای پیوند  استفاده شد.  از این تعداد 90 درصد —  اعضای بدن زندانیان بود.

بر اساس  ائتلاف جهانی  مخالفت با حکم اعدام  در چین سالانه بیش از 2000 زندانی  اعدام می شود (آخرین  خبر درج شده در سایت این سازمان  — 2400 نفر را  اعلام کرده است).  اگر به جمعیت چین توجه شود،  تعداد  زیادی نیست.

مطابق با داده های سازمان عفو بین الملل  طی سال گذشته  تعداد کشورهایی  که حکم اعدام  را در سطح قانونی  لغو کردند افزایش یافته است.  اما هستند کشورهایی که به حکم اعدام برگشتند.