انفجار قدس نتانیاهو را از خیال باطل بیرون آورد

انفجار یک دستگاه اتوبوس در قدس اشغالی و کشف یک تونل از نوار غزه به فلسطین اشغالی بنیامین نتانیاهو را که بر خود می‌بالید می‌تواند با اعدام جوانان فلسطینی از انتفاضه جلوگیری کند، غافلگیر کرد تا جایی که سست بودن مشت آهنین او را نمایان ساخته و او را از رؤیای تحقق امنیت برای شهرک نشینان بیرون آورد.

عملیات بی‌حاصل اسرائیل

نه عملیات «سرب گداخته»، نه عملیات «صخره سخت»  و نه تبانی تشکیلات خودگران به‌رهبری «محمود عباس» و هماهنگی امنیتی با اسرائیل هیچ‌کدام نتوانست امنیت را برای شهرک نشینان به ارمغان بیاورد؛ حتی در قلب شهر بیت المقدس که اسرائیل آن را پایتخت رژیم اشغالگر خود دانسته و آن را خارج از هر گونه مذاکره‌ای به شمار می‌آورد، امنیت دروغی بیش نیست.

بربادرفتن رؤیای تحقق امنیت برای شهرک‌نشینان

نتانیاهو که تا روز گذشته به قدرت خود برای جلوگیری از انتفاضه از طریق اعدام‌های میدانی جوانان فلسطینی می‌بالید، ناگهان غافلگیر شد و متوجه شد که مشت آهنین او پوشالی است و با این انفجار از رؤیای تحقق امنیت برای شهرک نشینان بیرون آمد.

علاوه بر این پیشتر تونلی که گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس ساخته و از نوار غزه تا شهرک یهودی نشین نزدیک به گذرگاه «کرم ابوسالم» در مرزهای مصر و فلسطین کشیده شده بود، نتانیاهو را از رؤیای دروغین بیرون آورد؛ تونلی که هدف از آن ربودن شهرک نشینان اسرائیلی همانند عملیات به اسارت گرفتن سرباز اسرائیلی «گلعاد شالیط» بود.

فراوانی تونل‌های مقاومت در فلسطین

در همین ارتباط «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش حماس گفت که این تونل قطره‌ای از دریاست و تونل‌های بسیار دیگری هم وجود دارند.

وی افزود، عملیات قدس واکنش طبیعی نسبت به جنایت‌های اسرائیل به‌ویژه اعدام‌های میدانی و اهانت به مسجد الاقصی است.

شاید برخی این بحث را مطرح کنند که اظهارات ابوزهری تکراری است و رویکرد حماس تغییری نکرده و شاخه نظامی آن به‌فرماندهی «محمد ضیف» به کار خود بر روی زمین و زیر زمین ادامه می‌دهد؛ اما نکته جدید اظهارات «رونین برگمن» کارشناس مسائل راهبردی ونزدیک به نهادهای امنیتی اسرائیل است که در مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» منتشر شده است.

هشدار نسبت به ازدست‌رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل

برگمن به‌خلاف عادت همیشگی از این دو عملیات نفوذی امنیتی خشمگین بود و تأکید کرد که اسرائیل در حال از دست دادن قدرت بازدارندگی خود است.

وی همچنین یادآور شد که فلسطینی‌ها ترس ندارند.

این کشف برگمن و دیگر ژنرال‌ها و تحلیلگران مسائل راهبردی اسرائیلی ــ چه آنها که هنوز فعالند و چه آنهایی که بازنشسته شده‌اند ــ جای تعجب دارد، زیرا باید پرسید: فلسطینی‌ها چه‌زمانی از اشغالگران و سرکوبشان می‌ترسیدند؟

سؤال دیگر: آیا آنها فکر می‌کنند که فلسطینی‌ها فقط همان ساکنان شهر رام‌الله هستند؟

فلسطینی‌ها پرچم تسلیم را بالا نمی‌برند

اگر آنها بر این باورند که فلسطینی‌ها پرچم تسلیم را بالا می‌برند، اشتباه می‌کنند، این ملت که هزاران شهید تقدیم کردند و بیش از هفت هزار اسیر در زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل دارند، هیچ ارتباطی با حبابی موسوم به  تشکیلات خودگردان در رام‌الله ندارند و جوانانش چه دختر و چه پسر این روند را زمانی به اثبات رساندند که انتفاضه چاقو را در اکتبر گذشته آغاز کردند و در این عملیات 200 شهید تقدیم کردند و 28 اسرائیلی را از پای درآوردند.

وحشت شهرک‌نشینان و سران اسرائیل از عملیات قدس

عملیات قدس هم حاکمان و هم شهرک نشینان اسرائیلی را به وحشت انداخت زیرا آنها را به یاد انتفاضه مسلحانه دومی انداخت که یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  آن را زمانی آغاز کرد که پس از مذاکرات کمپ دیوید که از سال 2000 تا 2004 ادامه داشت، مطمئن شد که امید داشتن به صلح با اسرائیلی‌ها ناکام می‌ماند.

انتفاضه فلسطینی‌ها به‌قیمت فلج‌شدن اقتصاد اسرائیل تمام شد

آن انتفاضه باعث شد هزاران شهرک نشین از فلسطین اشغالی با اولین هواپیما به‌همراه ده‌ها میلیارد دلار سرمایه فرار کنند و اقتصاد اسرائیل به‌ویژه بخش گردشگری آن به‌طور کامل فلج شود و بسیاری از تیمهای ورزشی جهان از ترس جان بازیکنان خود حاضر به بازی کردن در ورزشگاه‌های اسرائیلی نمی‌شوند.

دستاوردهای انتفاضه دوم

همچنین انتفاضه دوم باعث شد همه جهان برای نجات اشغالگران وارد عمل شوند و کمیته چهارجانبه بین المللی تشکیل داده و نقشه راه تدوین کنند.

به‌موازات آن «شیمون پرز» نخست وزیر وقت اسرائیل مجبور شد برای تحقق یک هفته آتش‌بس دست به دامن یاسر عرفات شود تا مذاکرات از سر گرفته شود و همین باعث شد عرفات گرفتار شده و در نهایت جان خود را بر سر همین امر از دست بدهد.

نکته قابل ملاحظه اینکه نتانیاهو روند مسالمت آمیز و راه حل تشکیل دو کشور را از بین برد به‌اضافه اینکه شهرک نشینان کودکان فلسطینی را به آتش کشیدند و سربازان اسرائیلی نیز جوانان انتفاضه سوم را که مسالمت آمیز آغاز شده بود به‌شیوه میدانی اعدام کردند و به‌بهانه دفاع از خود به شهرک نشینان اجازه حمل سلاح دادند و همین اقدامات موجب شد این انتفاضه به انتفاضه چاقو تبدیل شود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان که نیروهایش را برای بازرسی کیفهای دانش آموزان در مدارس بسیج کرد وبا افتخار جلوی دوربین تلویزیون‌های اسرائیلی از کشف هفتاد چاقو خبر داد؛ احتمالاً اکنون به‌دلیل شکست در کمک به اسرائیلی‌ها و تبدیل انتفاضه کنونی به عملیات انفجار در قلب قدس اشغالی، ناراحت و افسرده است.

در اینجا باید پرسید: آیا همین محمود عباس نبود که  قول داده بود جلوی انتفاضه را بگیرد حتی اگر به‌قیمت جانش تمام شود؟

نتانیاهو مسئول انفجارها است

نتانیاهو مسئول همه این اقدامات انفجاری است زیرا سیاست‌هایش از جمله قولهای  او در انتخابات اخیر مبنی بر جلوگیری از تشکیل دولت فلسطین و ادامه شهرک سازی نوعی حالت سرخوردگی در فلسطینی‌ها را رقم زد و موجب شد برخی از فرزندان فلسطین به  انفجارها روی بیاورند.

ملت فلسطین زنده است

به هر حال ملت فلسطین نمرده و تسلیم نشده است و هرگز از حقوق مشروعش کوتاه نمی‌آید و به‌شکل‌های مختلف به مقاومت ادامه می‌دهد زیرا مقاومت حق مشروعی است که همه ملتها برای آزادی از اشغالگری و بازپس‌گیری خاک و کرامت خود از آن استفاده می‌کنند.

ملت فلسطین چیزی برای از دست دادن ندارند. این ملت جزئی از امت اسلامی  و عربی بوده و صاحب میراث پرافتخاری در انقلاب علیه ظلم و ذلت است و به نام امت اسلامی و عربی مقاومت می‌کند و پرچم انقلاب علیه ظلم را بالا می‌برد و همان‌طور که ملتهای دیگر پیروز شدند، فلسطینی‌ها هم پیروز خواهند شد  و زمان در این خصوص حکم خواهد کرد.