تروریست‌های تکفیری داعش در چند سال اخیر در تحولات میدانی سوریه نقش مخربی را ایفا کرده‌اند و نقاط مختلفی را در سوریه نابود کردند.

این تروریست‌ها در یک سال اخیر به جایی رسیدند که می‌توانند از تانک‌ و زره پوش برای حمله به مناطق مختلف استفاده کنند که این موضوع وضعیت تحولات میدانی این کشور را با پیچیدگی مواجه کرده است.

 

در 6 ماه اخیر یکی از تجهیرات نظامی که در میدان نبرد سوریه نقش  مهمی را ایفا کرده موشک "اتاکا" است؛ این موشک توانسته  "زره پوش‌ها" و "تانک‌های" تروریست‌های تکفیری را در مناطق درگیری منهدم کند.

**مشخصات موشک "اتاکا"

 

"اتاکا" یک موشک ضدتانک ساخت فدراسیون روسیه است که به نام اسپیرال نیز شناخته می‌شود. طراحی و ساخت این موشک از سال 1980 آغاز شده و تاکنون هزاران فروند از موشک "اتاکا" به تولید انبوه رسیده است. این موشک با سیستم پرتابگر خود کاملا سازگار بوده و توانمندی‌های بالفعل بسیاری دارد.

 

 

انهدام

انهدام

 

"اتاکا  (9M120 Ataka)"   یک موشک ضد تانک ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که از سال 1985 در خدمت ارتش این کشور بوده که البته در سال 1980 طراحی شده است. این موشک با نام پیمان آتلانتیک شمالی "9M120"   یا "AT-9 Spiral-2" شناخته می‌شود که نمونه پیشرفته موشک "اشتورم (Shturm)" است.

البته مدل‌های اولیه موشک   "اتاکا  (9M120 Ataka)"  برای نابودی  تانک‌ها و از بین بردن ادوات نظامی این چنین طراحی شده و کلاس‌های گوناگون این موشک در کشورهای مختلف طراحی و ساخته می‌شود.

موشک   "اتاکا  (9M120 Ataka)"  بر اساس موسسه تحقیققات "استکهلم" به کشورهای قزاقستان، اسلونی و ... فروخته شده است. این موشک توسط موسسه دگتیارف (Degtyarev) طراحی شده است.

اولین یگان از موشک‌های ضد زره  "اتاکا  (9M120 Ataka)"  در سال 1985 تحویل نیروهای سطحی ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق گردید و موشک‌ مذکور نسخه بهینه سازی شده موشک‌های AT-6 بوده که شرکت "کلمنا (Kolomna Company) " ساخته است.

 

انهدام

انهدام

 

این موشک با طول بیش از 180 سانتی متر، وزن قریب به 50 کیلوگرم، قطر 130 میلی متر، وزن سر جنگی 7 کیلوگرم، برد عملیاتی بیش 400 متر تا 6 کیلومتر، سرعت 400 متر بر ثانیه قابلیت شلیک از هلیکوپتر را نیز دارد. 

 

سایت  "میلیتاری تودی (Military -Today)"   با اشاره به ویژگی های هلیکوپتر "میل 35" نوشت: این هلی‌کوپتر توانایی حمل و شلیک  انواع سلاح، انواع موشک های سطح به سطح هوا به هوا یا موشک ضد تانک  از جمله  "ایگلا" یا "اتاکا" و راکت اندازهای 23 میلیمتری و بمب‌های هوشمند را دارد.

 

 

انهدام

انهدام

 

این موشک ضد تانک از سوی هلیکوپترهای کلاس "کاموف"، بالگردهای های کلاس‌های مختلف "میل" و حتی جنگنده‌های کلاس "سوخو" استفاده می‌شوند.  سایت فس (Fas) درباره این موشک ضد تانک نوشت: موشک ضد تانک "اتاکا" علاوه بر کابری بر روی هلیکوپترهای کلاس "میل"؛  مهمترین سلاح راهبردی جنگنده "سوخو 39" است.

** قابلیت های موشک ضد زره "اتاکا"

"اتاکا  (9M120 Ataka)" دارای یک سیستم هدایت شونده بوده و قابلیت نصب  در برج ها و مبارزه با محافظ زره پوش ها از جمله نفربرها، تانک ها و دیگر کامیون‌های نظامی را دارد.

 

گزارش‌ رسانه‌های خارجی حاکی از آن است که در عراق و سوریه این موشک علیه تروریست‌ها استفاده شده و نتایج خوبی به همراه داشته و عملکرد موشک "اتاکا" باعث انهدام ادوات نظامی تروریست‌ها گردیده است.

البته اشتورم هم یک موشک از خانواده موشک‌های کلاس "ای تی" است که قابلیت‌های بالایی در انهدام اهداف دارند البته درباره حضور موشک "اشتورم" در جنگ سوریه مطلبی گزارش نشده است.

 

حضور موشک‌های پیشرفته ضد زره باعث شده تا داعش در نبردهای استان "حمص" شکست‌های سنگینی را متحمل شود و استفاده ترکیبی از مثلث بالگرد "کاموف 52"، "میل 35" و موشک "اتاکا" پیروزی‌های اخیر اتاق جنگ "مسکوت دمشق" را رقم زده است.