ورشکستگی عربستان در 2017
محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ مدعی شد: اگر عربستان سیاست های اقتصادی خود را تغییر نمی داد، عربستان در اوایل سال 2017 میلادی به "ورشکستگی کامل" می رسید.

وی تصریح کرد: طرح اقتصادی که قرار است فردا 25 آوریل اعلام کند، روی تبدیل عربستان از یک کشور متکی به درآمدهای نفتی به کشوری است که اقتصاد آن بر پایه سرمایه گذاریهای غیرنفتی باشد.

محمد بن سلمان فاش کرد که تیم اقتصادی او دریافت که اگر عربستان سیاست های اقتصادی خود را تغییر نمی داد؛ عربستان در وضعیت بن بست قرار می گرفت که به سطح "ورشکستگی کامل" می رسد.

به گفته محمد بن سلمان، او اقداماتی را برای جلوگیری از رسیدن به این وضعیت اتخاذ کرد که از جمله کاهش بودجه به میزان 25 درصد و توسعه مالیات ارزش افزوده و مالیات های دیگر است.

وی تصریح کرد: این امر باعث کاهش میانگین مصرف ذخایر پولی عربستان شد که در نیمه اول سال 2015 میلادی ماهیانه به 30 میلیارد دلار رسیده بود.

پس از رسیدن سلمان به پادشاهی وقدرت گرفتن فرزندش محمد، عربستان به دلیل اتخاذ سیاستهای جنگ طلبانه و ماجراجویانه به ویژه آغاز حملات گسترده و همه جانبه علیه مردم یمن و همچنین ادامه حمایت از گروه های مسلح و تروریستی در سوریه، با مشکلات مالی و اقتصادی فراوانی روبرو شده است. این کشور علاوه بر این برای تحت فشار قرار دادن دیگر تولید کنندگان نفت، تلاش کرد بهای نفت دربازار جهانی رابه حداقل ممکن برساند که این سیاست نیز خسارتهای فراوانی را به اقتصاد عربستان وارد کرد.