شش پرسشی که آمریکا باید از عربستان بپرسد

وبسایت آمریکایی گلوبالیست در مطلبی نوشت: عربستان سعودی طی یکی دو سال اخیر در روابط خود با آمریکا با تنش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده است و سفر اخیر باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – به ریاض نیز با هدف کاهش همین تنش‌ها انجام شد.

 

اما آنچه در این میان جالب توجه است، این است که واشینگتن به جای طرح پرسش‌های سخت در مواجهه با سعودی‌ها، در پی دلجویی از رهبریت جدید آن به سرکردگی ملک سلمانِ "فرتوت" و شاهزاده محمدِ "سنگدل" و "تشنه قدرت" است.

 

این در حالیست که با افزایش فشارها برای انتشار صفحات محرمانه گزارش کمیته حقیقت‌یاب یازده سپتامبر، شایسته نیست که آمریکا چنین رفتار دوستانه‌ای با عربستان داشته باشد. بلکه در عوض، واشینگتن باید این شش پرسش اساسی را از دربار سعودی بپرسد:

 

1- پذیرش خط فکری عربستان مبنی بر اینکه "ایران یک دشمن سرسخت و آشتی‌ناپذیر است که بذر بی‌ثباتی در منطقه می‌کارد و هرگونه عادی‌سازی روابط با آن خطرناک است"، چگونه می‌تواند به تامین منافع آمریکا در منطقه کمک کند؟

 

2- اگر آمریکا به گونه‌ای در منطقه عمل کند که شائبه جانبداری از سنی‌ها را در رویارویی فرقه‌ای اسلام به اذهان متبادر کند، این رفتار چگونه می‌تواند به تامین منافع آمریکا در منطقه کمک کند؟

 

3- مشارکت آمریکا در تهاجم نظامی خونین عربستان به یمن که باعث تقویت پایگاه القاعده - به عنوان اصلی‌ترین تهدید آمریکا - در این کشور شده است، چگونه می‌تواند به تامین منافع آمریکا در منطقه کمک کند؟

 

4- چرا ما باید نبردِ دوشادوش نیروهای عربستانی در کنار نیروهای القاعده را در یمن تحمل کنیم؟

 

5- چرا ما همیشه باید حتی از طرح موضوع حمایت عربستان سعودی و دوستانش از داعش و جبهه النصره و احرار الشام در سوریه، بویژه با توجه به ترویج فرقه ضدغربی وهابیت از سوی این کشور در جهان اسلام، واهمه داشته باشیم؟

 

6- چرا در شرایطی که سقوط بشار اسد در سوریه، افراطی‌ترین گروه‌های سلفی مورد حمایت عربستان برای مقابله با ایرانِ شیعه را به قدرت خواهد رساند، اولویت آمریکا باید سرنگونی اسد باشد؟

 

هیچ‌کس به این پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد. این پرسش‌ها حتی در محافل سیاسی و رسانه‌ای نیز مطرح نمی‌شوند. متاسفانه، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر احتمالی رفتار واشینگتن با عربستان مشاهده نمی‌شود و این موضوع حتی به عنوان یک گزینه نیز مورد بررسی قرار نگرفته است؛ در حالیکه در این خصوص انتظار بیشتری از دولت اوباما وجود داشت.

 

در پایان این مطلب آمده‌است: بهتر است اگر توجیه منطقی و قابل‌قبولی برای ادامه رفتار کنونی واشینگتن در قبال عربستان وجود دارد، همه مردم آمریکا همین امروز از آن مطلع شوند؛ ترجیحا پیش از آنکه رئیس جمهور کنونی یا جانشین او چاله عمیق‌تری برای ما در ریاض حفر کند.