سه‌شنبه سرنوشت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشخص می‌شود

پایگاه اینترنتی رادیو ان‌پی‌ار در گزارشی به قلم "دومنیکو مونتانارو" نوشت: انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه که در 5 ایالت شمال شرقی آمریکا برگزار می‌شود، می‌تواند تکلیف نامزد نهایی را در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مشخص کند. به همین دلیل از این انتخابات با عنوان "چهارمین سه‌شنبه بزرگ" هم یاد می‌شود.

 

تعداد آرا نمایندگان مردمی موسوم به "دلگیت"' یکی از موارد مهم برای نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، بخصوص نامزدهای پیشتاز از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای احراز نامزدی نهایی تبدیل شده است.

 

چهارمین سه شنبه بزرگ در پنج ایالت؛ کنتیکت، دلاویر، مریلند، پنسیلوانیا و رود آیلند برای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار خواهد شد.

 

برای احراز نامزدی ریاست جمهوری 2016 ، نامزد حزب دموکرات به دوهزار و 384 آرای نمایندگان و نامزد حزب جمهوری‌خواه به یک هزار و 237 آرای نمایندگان نیاز دارد.

 

چهارمین سه شنبه بزرگ 26 آوریل (7 اردیبهشت) در پنج ایالت یاد شده برای نامزدهای جمهوری‌خواه 172 آرا نمایندگان و برای دموکرات ها 462 آرا نمایندگان به همراه دارد.
"دونالد ترامپ،" نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، در روزهای اخیر نظام انتخابات درون حزبی را برای گزینش نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آرا نمایندگان موسوم به دلگیت را بشدت مورد انتقاد قرارداده و آن را سامانه‌ای "همراه با تقلب و خدعه" خوانده است.

 

با این حال ترامپ با داشتن 845 آرا نمایندگان تا رسیدن به آرا مورد نیاز، حدود 400 آرا نمایندگان فاصله دارد.

 

"تد کروز،" سناتور ایالت تگزاس، دیگر رقیب هم حزبی ترامپ نیز با کسب 559 آرا نمایندگان پس از ترامپ قرار گرفته است.

 

پایگاه اطلاع رسانی "ریلکلیر پلتیک" اعلام کرد "هیلاری کلینتون،" نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات، با کسب یک هزار و 941 آرا نمایندگان در برابر یک هزار و 191 آرا نمایندگان "برنی سندرز،" از وی پیشی گرفته؛ اما فاصله زیادی تا آرا نمایندگی مورد نیاز برای احراز نامزدی از حزب دموکرات دارد.

 

نخستین انتخابات مقدماتی و درون حزبی نامزدهای ریاست جمهوری 2016 آمریکا، اول فوریه ( 12 بهمن) در ایالت اوهایو آمریکا برگزار شد.

 

نخستین سه شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی و درون حزبی نیز اول مارس (11 اسفند) در 14 ایالت برای جزب جمهوری‌خواه و 12 ایالت برای حزب دموکرات برگزار شد.

 

دومین سه شنبه بزرگ هشتم مارس (18 اسفند) فقط برای حزب جمهوری‌خواه و در چهار ایالت برگزار شد.

 

سومین سه شنبه بزرگ در انتخابات درون حزبی نیز 15 مارس ( 25 اسفند) در پنج ایالت برای نامزدهای دموکرات و شش ایالت برای نامزدهای جمهوری‌خواه برگزار شد.

 

 

شرایط در حزب دموکرات به گونه‌ای پیش می‌رود که اوضاع به نفع کلینتون می‌باشد. برتری وی نسبت به سندرز بیش از 2 برابر بیشتر از برتری "باراک اوباما" نسبت به کلینتون در انتخابات مقدماتی سال 2008 است. در ان زمان تعداد آرای نمایندگان اوباما 69 مورد بیشتر از کلینتون بود، حال آنکه کلینتون هم‌اکنون 114 آرای نمایندگان بیشتر از سندرز دارد. انتخابات روز سه‌شنبه می‌تواند خیال کلینتون را بابت احراز نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا راحت کند.

 

 

رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان آمریکا که در حال حاضر میان سه نامزد انتخاباتی در جریان است، از امروز دوشنبه شکل تازه ای به خود خواهد گرفت.

 

در اقدامی ناگهانی که البته چندان هم دور از انتظار نبود، "تد کروز" و "جان کِیسیک" تصمیم گرفتند تا برای عقب راندن دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه با یکدیگر متحد شوند.

 

این دو در بیانیه‌هایی که به فاصله چند دقیقه از یکدیگر منتشر شد اعلام کردند که برخی از ایالت هایی را که هنوز شاهد برگزاری انتخابات درون حزبی نبوده اند، میان یکدیگر تقسیم می کنند.

 

به این ترتیب، توافق شد که کروز بر روی انتخابات درون حزبی ایالت ایندیانا متمرکز شود و در عوض کِیسیک هم بر روی ایالت های اورگن و نیومکزیکو تمرکز کند.

 

راهبرد این دو نامزد متحد آن است که مانع از دستیابی ترامپ به ۱۲۳۷ هیات انتخاباتی مورد نیاز برای تبدیل به نامزد نهایی حزب شوند. به این ترتیب در هر یک از ایالت های مورد توافق، حامیان کروز و کیسیک رای خود را تنها به همان یک نامزدی خواهند داد که در مقابل ترامپ صف آرایی کرده است.

 

انتخابات ایالت‌های ایندیانا، اورگن و نیومکزیکو به ترتیب در تاریخ های سوم و هفدهم مه و هفتم ژوئن انجام خواهد شد.

 

 انتظار می رود که توافق اخیر کروز- کیسیک تعداد هیات های انتخاباتی را که در آینده نصیب ترامپ می شود، کاهش داده و به این ترتیب مسیر وی را برای تبدیل شدن به نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه ناهموار کند.