کتاب «داعش» منتشر شد

در حالیکه جهان از اقدامات سبعانه و ویرانگر گروه تروریستی داعش از یکسو و موفقیتهای نظامی و سربازگیری آن از سوی دیگر در بهت و وحشت بسر می برد، چگونگی پیدایش این گروه تروریستی و عواقب اقدامات آنان برای آینده خاورمیانه همچنان از پرسشهای اساسی بشمار می روند.

کتاب «داعش» به قلم یکی از نویسندگان برجسته در حوزه اسلام سیاسی، با ارائه یک تاریخچه منحصربفرد از نحوه پیدایش و گسترش گروه تروریستی داعش، به پرسشهای فوق پاسخ می دهد. فواز جرجیس در این کتاب با فاصله گرفتن از سبک ژورنالیستی، از شرایط زیربنایی و تقویت کننده این گروه تروریستی شرحی روشن و اقناع کننده ارائه می دهد.

در این کتاب، در باب نحوه پیدایش گروه تروریستی داعش در بحبوحه آشفتگیهای داخلی عراق پس از تهاجم نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۳؛ نحوه قدرت گیری این گروه تحت شرایط سرکوب جنبش «بهار عرب» و جنگ داخلی سوریه؛ و همچنین ربودن منصب رهبری جنبشهای جهادی از گروه القاعده شرح کاملی ارائه شده است.

گروه تروریستی داعش احیای خلافت [اسلامی] و نابودی تمام شیعیان و سایر گروههای اقلیت در «سرزمینهای اسلامی» را از اهداف اصلی خود برشمرده است.

نویسنده در این کتاب می گوید که بر خلاف گروه تروریستی القاعده،گروه داعش در ابتدا بر «دشمن نزدیک»- شیعیان، دولتهای عراق و سوریه، و دولتهای سکولار و طرفدار غرب در خاورمیانه- متمرکز بود. اما در یک چرخش تاکتیکی، این گروه تروریستی در حال حاضر مسئولیت حملاتی در اروپا و خارج از خاورمیانه را برعهده گرفته است که به روشنی نشان از علاقه فزاینده این گروه به هدف قرار دادن «دشمن دور» دارد.

نویسنده در فصول پایانی این کتاب، به تأثیرات چندین دهه دیکتاتوری، فقر و ظهور فرقه گرایی در خاورمیانه که با دخالت خارجی شدت یافته و در نهایت به پیدایش این گروه تروریستی منجر شده است، می پردازد و بیان می کند که حل این معضلات تنها راه پایان بخشیدن به این بحران است.