افشاگرِ فسادِ اردوغان جریمه شد
"جان دوندار" سردبیر روزنامۀ معروفِ "جمهوریت" خبرِ حکمِ صادر شده از سوی دادگاه را در صفحۀ تویتر خود منتشر و اعلام کرد: اگر افشای حقایق، جرم است، ما به ارتکاب این گونه جرایم ادامه خواهیم داد.

دوندار، در پرونده ای دیگر که صدور حکمِ آن را انتظار می کشد، به اتهام "جاسوسی" در انتظار حبس ابد است.

دوندار به سبب نوشتنِ مجموعه مقاله هایی درباره ماجرای فساد اردوغان در دورۀ نخست وزیری در دسامبر 2013، به پرداختِ 28650 لیره ترکیه معادل تقریباً 9 هزار یورو، محکوم شد. او در این مقاله ها، درباره فسادِ اردوغان و اطرافیانش از جمله پسرش بلال که در حال حاضر وزیر ترابری ترکیه است، افشاگری کرد.

دوندار، در افشاگری های خود، با یکی از دادستان های پرونده مصاحبه کرد و همین مساله خشم اردوغان را برانگیخت و سبب شد اردوغان، علیه دوندار، شکایتی خصوصی کند.

دوندار، پیش از این، به اتهام "توهین" و "نقضِ محرمانه بودنِ تحقیقات" تحت پیگرد بود اما از این دو اتهام تبرئه شد.

سردبیر روزنامۀ جمهوریت با تاکید بر این که به آن چه در این روزنامه نوشته، پایبند خواهد ماند، خاطر نشان کرد: فکر می کنم که در این خصوص، جرمی مرتکب نشده ام.

وکیل مدافع دوندار نیز اعلام کرد که برای ردِ حکم صادره، درخواست تجدید نظر خواهد داد.

دوندار و "اردم گول" مدیر مسئول روزنامۀ جمهوریت، دو تن از مخالفانِ سرسخت دولت اردوغان هستند که در پروندهای دیگر که رسیدگی به آن در جریان است؛ به "تجسس" و "افشای اسرار دولت" و "تلاش برای براندازی نظام" و "کمک به سازمانی تروریستی" متهمند و در صورت اثباتِ اتهاماتشان، به حبس ابد محکوم خواهند شد.

این دو روزنامه نگارِ ترک، در ماه می 2014، مقاله ای مستند به عکس و ویدیو منتشر کردند که نشان می دهد نیروهای امنیتی در مرز ترکیه و سوریه، کامیون هایی متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه را توقیف کردند که حامل سلاح برای گروه های مسلح تروریست در سوریه بود.

منتقدانِ رئیس جمهور ترکیه، از سرکوب مخالفان و برقرار کردن سیاست ارعاب به وسیله محاکمه های سرکوبگرانه به شدت خشمگین هستند.

اما اردوغان، بدون توجه به انتقادات، به سرکوب مخالفان خود ادامه می دهد.