کابینه عربستان روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه طرح موسوم به 2030 را تصویب کرد که که اساس آن بی نیازی از نفت است و از آن می توان به عنوان پسانفتی تعبیر کرد.
 

ملک سلمان پس از تصویب سند چشم انداز 2030 در بیانیه ای مدعی شد که از زمانی که زمام امور را در این کشور به دست گرفته است به دنبال توسعه فراگیر بوده است و بر ضرورت به کارگیری توانایی ها و پتانسیل جایگاه و متمایزات برای آینده بهتری برای عربستان تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که چشم انداز 2030 الگویی برای دنیا در همه زمینه ها باشد.

از سوی  دیگر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان در گفتگو با العربیه اعلام کرد: شرکت آرامکو بخشی از چشم انداز 2030 است و شفافیت اولین فایده از پذیره نویسی آرامکو است.

 

طرح عربستان برای رهایی از اقتصاد نفتی

 

وی تاکید کرد: چشم انداز 2030 به مثابه نقشه راه برای اهداف توسعه و اقتصاد برای پانزده سال آینده است؛ این که با آرامکو به گونه ای برخورد کنیم که گویا قانون اساسی ما است خطرناک است؛ ما اعتیاد به نفت در عربستان توسعه بخش های زیادی را تعطیل کرده است.

 

بن سلمان افزود: آرامکو تحت نظارت بانک ها قرار می گیرد و شفافیت آن را بیشتر می کند؛آغاز پذیره نویسی بخشی از آرامکو، درآمد عربستان سعودی از نفت را به سرمایه گذاری مبدل خواهد کرد.ما آرامکو را به یک شرکت هلدینگ تبدیل خواهیم کرد و پروژه ها را به شرکت های تابعه آنها منتقل می کنیم.خطرات زیادی اقدامی درباره آرامکو انجام ندهیم رخ خواهد داد.

 

جانشین ولیعهد عربستان گفت: صندوق سرمایه گذاری آرامکو را اداره نخواهد کرد بلکه هیئت مدیریتی در کار خواهد بود و این صندوق بر 10 درصد از قدرت سرمایه گذاری دنیا سیطره خواهد داشت؛ ما اراضی کشور را به صندوق سرمایه گذاری برای توسعه آن و حل مشکلات شهرها مبدل خواهیم کرد؛ ساختار صندوق سرمایه گذاری در سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: عمق عربی و اسلامی و جایگاه سرمایه گذاری و جغرافیایی به مثابه نقاط قوت ما هستند؛ پل ملک سلمان یکی از معبرهای مهم زمینی در دنیا خواهد بود و فرصت سرمایه گذاری عظیمی ایجاد خواهد کرد؛ بهره برداری از موقعیت جغرافیایی ما برای عبور کالاها صدها میلیارد عاید ما خواهد کرد.

 

بن سلمان گفت: این چشم انداز 2030 وابستگی ما به قیمت نفت و بالا و پایین رفتن آن را بی نیاز می کند و به قیمت بالا نیاز ندارد و حداقلی در نظر گرفته شده است ما می توانیم در 2020 بدون نفت زندگی کنیم.

 

وی تاکید کرد: سال 2015  سال اصلاحات بود و سال 2016 سال اصلاحات سریع و برنامه ریزی شده است.

در پی اعلام سند چشم انداز 2030 از سوی فرزند شاه سعودی روزنامه لبنانی السفیر در تحلیل این موضوع نوشت: به نظر می رسد سند چشم انداز 2030 عربستان، که  شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان آن را اعلام کرد، نخستین انقلاب علیه تفکر وهابی است؛ شاید بتوان گفت این سند نخستین سند کسب اعتماد برای رسیدن به تاج و تخت است.

سند اقتصادی وی که در واقع زمینه ساز مرحله پس از صرف نظر کردن آمریکا از نفت عربستان و ایجاد اقتصاد جایگزین است و سخنان وی مبنی بر توسعه نظام آموزشی پاسخ مثبت شفاف به اصرار چند ساله آمریکا برای اصلاحات قطعی در شیوه های آموزشی و جدا کردن تفکر دینی وهابی از آن است.

بخش دیگری از سند اقتصادی ارایه شده از سوی محمد بن سلمان به موضوعات فرهنگ و رفاه مربوط می شود، که هر دو از پایه های اصلی کیفیت زندگی هستند.

السفیر در این یاداشت خاطرنشان کرده است که علاوه براین، از سخنان جانشین ولیعهد عربستان درباره همکاری های راهبردی و پروژه های مشترک با کشورهای همسایه به جز کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در می یابیم این شاهزاده جوان پس از چند جنگ نظامی سرگرم آماده شدن برای رسیدن به تاج و تخت است.

محمد بن سلمان کیست؟

محمد بن سلمان، 31 ساله، قائم مقام ولیعهد، وزیر دفاع عربستان و رییس شورای اقتصادی و توسعه‌ای عربستان که جوان‌ترین عضو کابینه این کشور محسوب می شود، از جزییات این برنامه در گفت‌وگو با بلومبرگ پرده برداشته است.

این برنامه که به تایید شورای وزیران عربستان سعودی و شخص پادشاه رسید قرار است وابستگی 90 درصدی دومین تولید‌کننده بزرگ نفت در جهان را به این ماده استراتژیک کم کند.

محمد بن سلمان، فرزند پادشاه کنونی عربستان است، مردی که از ابتدای سال 2015 تاکنون، در سن 80 سالگی بر تخت پادشاهی آل‌سعود تکیه زد و عنوان هفتمین پادشاه سعودی را از آن خود کرد. او بیست‌وپنجمین فرزند عبدالعزیز آل‌سعود از همسرش حصه و با پنج پادشاه پیش از خود برادر است.

سلمان بن عبدالعزیز، برخلاف برادرش، عبدالله، دیدگاه مثبتی نسبت به اصلاحات، ولو در ظاهر، ندارد و معتقد است که حاکمیت مردم چندان مناسب جامعه محافظه‌کار عربستان نیست، میی گفتند قصد دارد اصلاحاتی را که عبدالله درزمینه سیاسی و اجتماعی در این کشور آغاز کرد با ملاحظه‌کاری بیشتری پیش بگیرد. وی در عمل نشان داد که ترجیح میی دهد تغییر از درهای اقتصاد وابسته به سیاست کشورش عبور کند.