عربستان و داعش، بزرگترین مصرف‌کنندگان تسلیحات انفجاری

 عربستان سعودی که از تسلیحات انگلیسی نیز برای ویران کردن اهداف خود در یمن استفاده می کند، بزرگترین کشور مصرف کننده تسلیحات انفجاری در سال 2015 بوده است.   

   
گاردین نوشت: شمار غیرنظامیان کشته و زخمی شده بر اثر تسلیحات انفجاری در پنج سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته و عربستان سعودی نیز بزرگترین مصرف کننده این نوع تسلیحات بوده است.

 

نتایج  بررسی  روزنامه گاردین، حاکی از آن است که بیش از سی و سه هزار نفر در سال 2015 بر اثر مواد انفجاری کشته یا زخمی شده اند. فقط در سال گذشته، شمار تلفات غیرنظامی بر اثر انفجار در ترکیه 7682 درصد و  در یمن 1204 درصد، افزایش یافته است. 

 

افزایش قابل توجه در نقاط دیگر مثل مصر(142 درصد)، لیبی(85 درصد)، سوریه(39 درصد) و نیجریه(22درصد) دیده می شود.

 

شمار تلفات و مجروحان غیرنظامی در حملات انتحاری نیز به طور قابل توجه افزایش یافته  و به نه هزار و دویست و پنج نفر در سال گذشته رسیده است(افزایش شصت و هشت درصدی). بیش از نیمی از شانزده هزار و صد و هشتاد غیرنظامی کشته یا زخمی شده بر اثر بمب های آی ای دی از جمله بمب های جاسازی شده در خودرو قربانیان حملات انتحاری بودند.

 

حملات انتحاری در بیست و یک کشور روی داد: نیجریه، عراق،‌افغانستان، ترکیه، سوریه، یمن، چاد، کامرون، پاکستان، لبنان، کویت، فرانسه، عربستان سعودی، سومالی، لیبی ، مصر، چین، هند، بنگلادش، مالی و تونس.

 

شمار غیرنظامیان کشته یا زخمی در حملات انتحاری در سال 2015 نسبت به سال 2011 هفتاد و هشت درصد بیشتر بوده است. 

 

راجر مولین، نماینده حزب ملی اسکاتلند و رئیس گروه پارلمانی تسلیحات انفجاری، می گوید: بمباران هوایی دریمن، بمبهای زمینی در اوکراین، بمب های بشکه ای در سوریه یا حملات انتحاری در عراق همه و همه باعث شدند سال 2015 وحشتناکترین سال برای غیرنظامیان باشد.

 

این گزارش  را موسسه خیریه مقابله با خشونت های مسلحانه، تهیه کرده است و طبق بررسی هایش، سال گذشته به طور متوسط هر روز سی غیرنظامی بر اثر تسلیحات انفجاری کشته شده اند. بیش از نود درصد کسانی که بر اثر مواد انفجاری در مناطق مسکونی آسیب دیده اند، غیرنظامی بوده اند.این تسلیحات شامل بمب های هوایی، خمپاره، ای ای دی و گلوله های توپ هستند. بمب های آی ای دی شانزده هزار و صد و نود و نه نفر را کشته و زخمی کرده است، حملات انتحاری مسئول مرگ 9205 نفر ، حملات هوایی مسئول مرگ نه هزار و دویست نفر و تسلیحات زمینی مسئول مرگ هفت هزار و نود و پنج نفر بوده اند.

 

گاردین در ادامه نوشت: «عربستان سعودی که از تسلیحات انگلیسی نیز برای ویران کردن اهداف خود در یمن استفاده می کند، بزرگترین کشور مصرف کننده تسلیحات انفجاری در سال 2015 و بعد از آن کشور سوریه بوده است. داعش نیز بزرگترین عامل غیردولتی در مصرف این نوع تسلیحات است.»

 

طبق گزارش، سال گذشته حدود چهل و چهار هزار نفر بر اثر تسلیحات انفجاری کشته یا زخمی شدند که سی و سه هزار و سیصد و هفت نفرشان یا هفتاد و شش درصد غیرنظامی بودند. سوریه، یمن، عراق، نیجریه و افغانستان بیشترین شمار تلفات غیرنظامی را در سال 2015 داشته اند. 9هزار مورد مرگ و مجروح به سوریه تعلق داشته است.