بایدن با رئیس جمهوری عراق دیدار نکرد
در بیانیه دفتر رئیس جمهوری عراق که یک نسخه آن در اختیار السومریه نیوز قرار گرفت، آمده است: جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در چارچوب سفر دوره ای سریع خود به منطقه با فواد معصوم رئیس جمهوری عراق تلفنی گفت وگو کرد.

این بیانیه افزود: این تماس تلفنی بعد از آن صورت گرفت که هواپیمای حامل بایدن نتوانست در زمان مقرر شده برای برگزاری نشست دوجانبه با معصوم خود را به بغداد برساند. قرار بود در این نشست تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی و اقتصادی منطقه و روابط دو کشور آمریکا و عراق مورد بررسی قرار گیرد.

این بیانیه به نقل از معصوم در این تماس تلفنی آورده است: نیروهای مسلح عراق موفق شده اند اعتماد به نفس خود را باز یافته و اعتماد مردم را جلب کنند و درجنگ علیه گروه تروریستی داعش پیروز می شوند.

معصوم "از نقش نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) و نیروهای داوطلب عشایر در کمک به ارتش و پلیس فدرال برای تحقق پیروزیهای نظامی سرنوشت ساز ستایش کرد که باعث در هم شکسته شدن روحیه عناصر گروه تروریستی داعش شده و پیروزی بر آنها را نزدیک کرده است".

رئیس جمهوری عراق گفت: به طور کلی، اوضاع سیاسی در مسیر یک خط مشی ثابت به سمت برقراری ثبات کامل پیش می رود.

وی همچنین به "تداوم هماهنگی بین قوای سه گانه عراق درخصوص مسیر فرایند سیاسی و گذر از موانع اخیر و تحقق موفقیت های محسوس و تضمین کننده پیشرفت عراق و تقویت وحدت آن" اشاره کرد.

از سوی دیگر، معاون رئیس جمهوری آمریکا از "موفقیت عراقی ها در حل مسالمت آمیز اختلافات خود و از طریق راههای دموکراتیک" ستایش کرد و "تلاش های معصوم برای حمایت از وحدت و ثبات عراق و پیشبرد روند دموکراتیک در آن" را ستود.

بایدن بار دیگر بر "ایستادن آمریکا در کنار ملت عراق در نبرد علیه تروریسم و بازسازی این کشور که کلید ثبات در منطقه - با توجه به ظرفیت ها و منابع انسانی و امکانات گسترده آن- به شمار می رود، تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که "پیشرفت زیادی را در زمینه های مختلف درعراق احساس کند."

معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت که هدف از سفر دوره ای او "اساسا تلاش برای حمایت سیاسی و اقتصادی و نظامی از عراق" است و افزود: بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته آماده هستند که به زودی به عراق کمک کنند.

باید امروز در سفری اعلام نشده وارد عراق شد و با حیدر العبادی نخست وزیر و سلیم الجبوری رئیس مجلس این کشور ملاقات کرد.