پلیس لبنان از کشف یک "خانه فساد" در شهر ساحلی جونیه خبر داد که دست‌کم ۷۵ زن جنگ‌زده سوری در آن تحت بردگی جنسی، شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی "گاردین" در این خانه دوطبقه که در آن‌ تمام پنجره‌ها و روزنه‌های نور مسدود شده بود، وضعیتی در جریان بوده که پلیس لبنان از آن به عنوان "گسترده‌ترین برده‌داری در تاریخ معاصر لبنان" نام برده است.

 

 در این خانه، زنان اهل سوریه به بهایی بین هزار تا حداکثر چهارهزار و پانصد دلار به قاچاقیان انسان فروخته شده بودند. در مواردی همسران یا برادران این زنان در این معامله‌ها دست داشته‌اند.

 

این زنان بارها کتک خورده و شکنجه شده‌اند و در صورت مقاومت شلاق می‌خورده‌اند. چندین مرد بدون استفاده از وسایل پیشگیری، به زنان تجاوز کرده‌اند. این زن‌ها آنقدر آزار می‌دیده‌اند تا بالاخره تسلیم شوند.

 

به گفته‌ی پلیس لبنان تقریبا تمامی این زنان به این دلیل که ماه‌ها و گاه چندین سال در معرض نور آفتاب نبودند، به انواع بیماری‌های پوستی مبتلا شده‌اند یا بر اثر بارها رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده، تقریبا همگی به بیماری‌های مقاربتی نیز مبتلا شده‌اند.

 

"گاردین" به نقل از رسانه‌های لبنان نوشته که این زنان گاه مجبور بودند تا ۲۰ ساعت کار کنند و با بیش از ۱۰ مرد در روز به رابطه جنسی اجباری تن دهند.

 

نیروهای محافظ مرد در بیرون این خانه، از ساختمان محافظت می‌کردند و در داخل خانه نیز نیروهای محافظ زن حضور داشتند. اگر زنی از تن دادن به خواسته‌های مردان مشتری امتناع می‌کرد، نیروهای محافظ با شلاق به جان او می‌افتادند.

 

زنان سوری که در این خانه به بردگی جنسی گرفتار بودند، بارها باردار شده و در شرایط ناایمن مجبور به سقط جنین شده‌اند. بررسی ماموران پلیس نشان می‌دهد که دست‌کم ۲۰۰ مورد سقط جنین در چندسال اخیر انجام شده است.

 

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که محافظان این خانه گاه به زنانی که مقاومت می‌کردند، شوک الکتریکی می‌دادند. هیچ دستمزدی به زنان پرداخت نمی‌شده و حتی انعام‌های آنان را نیز ضبط می‌کرده‌اند.

 

کلنل یوسف معالسلام، سخنگوی پلیس لبنان به رسانه‌ها گفت:« این ۷۵ زن از بردگی نجات یافتند. وقتی می‌گویم بردگی، معنای واقعی کلمه منظورم است. شرایط آن‌ها کاملا شرایط یک برده بود.»

 

تحقیقات پلیس نشان داده که قاچاقیان انسان و دلال‌های این روسپی‌خانه به بیشتر این زنان جنگ‌زده وعده داده بودند که برای آن‌ها شغلی به‌عنوان نظافتچی، آشپز یا پیشخدمت سراغ دارند و با این وعده آن‌ها را به این خانه کشانده و به بردگی گرفته بودند.

 

سخنگوی پلیس لبنان به رسانه‌ها گفت:« به‌نظر می‌رسد قاچاقیان بیشتر به دنبال زنانی رفتند که دیگر خانواده‌ای نداشتند. برای مثال زنانی که پدرشان در جنگ سوریه کشته شده یا برادر و خواهری نداشتند. برای آن‌ها آسان‌تر بود که چنین زنان بی‌پناهی را به اسارت بگیرند.»

 

روسای باند قاچاق خود اهل سوریه‌اند

پلیس لبنان تاکنون ۲۳ نفر را به اتهام دست داشتن در راه‌اندازی و اداره‌ی این خانه در شهر عمدتا مسیحی‌نشین جونیه و قاچاق انسان بازداشت و تفهیم اتهام کرده است.

 

بااین‌حال عماد الریحاوی،یکی از روسای این باند قاچاق انسان که خود اهل سوریه ‌است، فرار کرده و ماموران کماکان در تعقیب او هستند. فواز علی الحسن، دیگر رئیس این باند در میان ۲۳ نفری است که بازداشت و تفهیم اتهام شده است.

 

"گاردین" گزارش داد که یک مقام امنیتی که نام او را نمی‌توانند فاش کنند تایید کرد که هر دو چهره کلیدی این باند پیش از این در ارتش سوریه سمت امنیتی داشته‌اند.

 

فرار ۸ زن از جرایم هولناک خانه پرده برداشت

در تعطیلات عید شکرگذاری که در شهر مسیحی‌نشین جونیه یکی از مهم‌ترین اعیاد سال است، بعضی از محافظان این خانه مشغول خوش‌گذرانی و جشن گرفتن بودند که هشت تن از زنان اسیر در خانه با استفاده از این فرصت تصمیم به فرار می‌گیرند.

 

چهار تن از زنان از ترس در آخرین لحظات منصرف می‌شوند و در خانه باقی می‌مانند. چهار زن دیگر با مینی‌بوسی به بیروت می‌روند. آنان در راه جریان اسارت خود را برای راننده‌ی مینی‌بوس تعریف می‌کنند و راننده آن‌ها را به ایستگاه پلیس در بیروت می‌برد. نیروهای پلیس، ماموران مبارزه با قاچاق انسان را خبر کرده و به خانه یورش می‌برد.

 

تمامی این زنان حالا به "خانه‌های امن زنان" در نقاط مختلف لبنان منتقل شده‌اند و تحت مداوای جسمی و روانی قرار دارند.

 

پلیس لبنان تاکید کرده که تاکنون با چنین باند قاچاق انسان گسترده و وحشی‌گری سیستماتیکی در این کشور مواجه نبوده است. به گفته مقامات پلیس، جامعه لبنان از کشف این خانه "شوکه و مبهوت" شده است.