مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) تأکید کرد که قتل ابوبکر بغدادی، سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش، باعث نابودی این گروه نخواهد شد.

 

 "جان برینان" گفت: طبیعتا بغدادی نقش مهمی در داعش دارد. وی مدعی شد: من اطمینان دارم که داعش را از بین خواهیم برد. باید کسانی را که مسؤول مدیریت این گروه هستند و عملیات تروریستی و غیر انسانی آن را سازماندهی می‌کنند، از بین ببریم.

 

وی به شبکه ان بی سی گفت: دستیابی ما به بغدادی ضربه ای قوی به داعش خواهد بود. ولی این تشکیلات زیرساختی چند شعبه دارد و پدیده ای منحصر به فرد به شمار می آید. ما می بینیم که داعش فقط در سوریه و عراق نیست و در لیبی، نیجریه و کشورهای دیگر نیز حضور دارد. ما باید اهمیت بسیاری به موضوع نابودی همه عناصر این گروه بدهیم.

 

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در پاسخ به این پرسش که سی آی ای در آغاز به خوبی خطر داعش را ارزیابی نکرده بود، پاسخ نداد و گفت: این گروه توانست با سرعتی بیش از حد انتظار ما قدرت بگیرد.

 

ادعای این مسئول امنیتی آمریکایی در خصوص داعش درحالی است که به عقیده کارشناسان این گروه تروریستی ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی و صهیونیستی است و تفکرات آن برخاسته از وهابیت است؛ "ابوبکر بغدادی،" سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش در دوران حضور اشغالگران آمریکایی در عراق، در زندان بوکا در اختیار آمریکایی ها بود. با ایجاد این گروه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند. اما اکنون بازگشت این تروریستها به یکی از بزرگترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.