بارزانی: استقلال کردستان عراق حق قانونی است
 "نیچروان بارزانی" در بیانیه ای که بعد از دیدار با "آنجلینا اجسینگ" مسؤول کمیتۀ امور خارجی در پارلمان هلند و نمایندگان تعدادی از احزاب و گروههای سیاسی در پارلمان آن کشور صادر کرد، گفت: مسألۀ استقلال کردستان حق قانونی و طبیعی اهالی آن است.

وی همچنین تأکید کرد که این قضیه را از طریق گفت وگو و تفاهم مشترک و به دور از خشونت و تعصب حل و فصل خواهد کرد.

بارزانی با ابراز تأسف از این که اوضاع سیاسی عراق باعث شده کردستان با مشکلات و موانع متعددی روبرو شود، افزود: منطقۀ کردستان بعد از سال 2013، نقش مهمی را در عراق بازی کرده است.

وی با تأکید بر ادامه تقویت جایگاه کردستان از لحاظ اقتصادی و ایجاد روابط، خاطرنشان کرد که کردستان به تلاش خود برای بهبود روابط با بغداد و کشورهای همسایه ادامه می دهد.

نخست وزیر اقلیم کردستان در ادامه گفت که منطقۀ تحت نظارتش رشته ای از تدابیر و برنامه های اصلاحی را بر اساس معیارهای بین المللی اتخاذ کرده تا از بحران مالی عبور کند و در این راه به کمک کشورهای همسایه نیاز دارد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز چندی قبل تاکید کرده بود که تمایل کردستان برای استقلال، مسالمت آمیز است و تهدیدی برای هیچ کس به حساب نمی آید.

وی افزود: کردستان قبل از اجرای همه پرسی به منظور بررسی مشکلات و روابط فیمابین، با بغداد گفت و گویی جدی و صریح خواهد داشت.