شرکت بالگردهای روسیه یکی از بزرگترین شرکت‌ها در بخش بالگرد و تنها طراح و تولیدکننده بالگرد در روسیه است. این شرکت در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و دارای ۵ کارخانه و دیگر تاسیسات تولید، نگهداری و سرویس بالگردهاست. سری بالگردهای کاموف و میل ساخت این شرکت می‌باشند.

 

کاموف-۵۲ (Ka-52) با نام مستعار تمساح، یک بالگرد دو سرنشینه است که در واقع مدل ارتقا یافته کاموف-۵۰ (Ka-50) است، کاموف-۵۲ یک بالگرد چند منظوره می‌باشد که قادر است در هر شرایط آب و هوایی و در هر ساعتی از شبانه روز به پرواز در آید، توسعه این بالگرد از سال ۱۹۹۴ میلادی آغاز شد و کروکودیل اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۷ میلادی انجام داد.

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

کروکودیل برای روسیه ساخته شد و اکنون در حال خدمت است. به دلیل کمبود بودجه این بالگرد در مقیاس های کوچکی تولید شد و تا سال ۲۰۱۲ میلادی تنها ۳۰ بالگرد برای روسیه ساخته شده اند، البته این بالگرد آماده صادرات به کشورهای دیگر نیز هست.

 

همانطور که گفته شد این بالگرد یک طرح ارتقا یافته از بالگرد کاموف-۵۰ است، ولی این بالگرد نسبت به کاموف-۵۰ دماغه‌ای بزرگتر و کاکپیتی دو نفره دارد که خلبانان در کنار هم به صورت (side-by-side) می‌نشینندبه سیستم بزرگ نمایی تصاویر، جی پی اس و FAZOTRON مجهز است. هر دو خلبان می‌توانند به طور کامل کنترل بالگرد را به دست بگیرند و تمام تنظیمات را انجام دهند. کاموف-۵۲ به قدری شبیه به کاموف-۵۰ است که می‌توان گفت تا ۸۵% درصد تجهیزات و سیستم‌های استفاده شده در این بالگرد با بالگرد کاموف-۵۰ مشترک است و تغییرات اصلی این تمساح روسی در کاکپیت آن است.

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

کروکودیل مانورپذیرترین بالگرد در بین هلیکوپترهای موجود در جهان است

 

این بالگرد روسی از موتور قدرتمند TV3-117VMA (تربوشافت) استفاده می‌کند. این بالگرد مانورپذیری فوق‌العادی دارد، به طوری که از دو پره اصلی که مخالف یکدیگر می‌چرخند نیرو می‌گیرد. کاموف-۵۲ مانورپذیرترین بالگرد در بین هلیکوپترهای موجود در جهان است. لقب تمساح برازنده این هلیکوپتر است زیرا این تمساح پرنده قادر است با زره قدرتمند خود در برابر گلوله‌هایی تا ۲۳ میلیمتر مقاومت کند. خلبانان این هلیکوپتر نیز ایمنی مناسبی دارند و دارای صندلی‌های پران هستند. این هلیکوپتر حتی می‌تواند با وجود خرابی یکی از موتورهایش پیوسته به حرکت خود ادامه دهد.

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

مشخصات

 

خدمه: ۲ خلبان
طول: ۱۳ متر
قطر رتور اصلی: ۱۴ متر
ارتفاع: ۵ متر
وزن خالی: ۸ تن
حداکثر وزن در هنگام تیک آف: ۱۱ تن
موتورها: دو موتور توربوشافت از مدل TV3-117VMA
قدرت موتور: ۲×۲۲۰۰ shp
حداکثر سرعت: ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
سقف پروازی: ۵۵۰۰ متر
شعاع عملیاتی ( با حداکثر بارگیری تسلیحاتی) : ۵۲۰ کیلومتر
شعاع عملیاتی (بدون بارگیری تسلیحاتی) : ۱۲۰۰ کیلومتر
پایداری در هوا: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
توپ: یک توپ ۳۰ میلیمتری با ۴۶۰ تیر
موشک ها: ۱۲ موشک ضد تانک Vikhr (AT-9 Spiral) و ۴ موشک هوا به هوای Igla-V
تسلیحات دیگر: غلاف های راکت و توانایی حمل انواع بمب. 

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

کروکودیل از یک سیستم مدیریت صحنه نبرد بهره می‌برد که می‌تواند اطلاعات جنگی را با هلیکوپترهای مشابه یا غیر مشابه مبادله کند. این هلیکوپتر برای فرماندهی هوایی نیز در نظر گرفته شده است، به طوری که اهداف را کشف کرده و مختصات آن را به دیگر هلیکوپترها منتقل می‌کند. کروکودیل می‌تواند انواع و اقسام تسلیحات را با خود حمل کند و از قدرت یک توپ ۳۰ میلیمتری بهره می‌برد. شش جایگاه حمل تسلیحات نیز برای هر گونه تسلیحاتی در بالگرد آن تعبیه شده است. این بالگرد می‌تواند تسلیحات متنوعی با خود حمل کند، که شامل موشک‌های ضد‌تانک (Vikhr Vikhr-M)، موشک‌های هوا به هوا (Igla-V)، غلاف‌های راکت و بمب‌های گوناگون است، این بالگرد برای مقابله با زره‌های مقاوم نیز از موشک های Vikhr استفاده می‌کند که ۸ کیلومتر برد دارند و تا ۹ الی ۱۰ سانتی‌متر می توانند در هر زره‌ای نفوذ کنند. 

 

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که روسیه از بالگردهای k-۵۲ (تمساح) در عملیات آزادسازی القریتین در حومه حمص استفاده کرده است. 

 

بالگرد "k-52” معروف به تمساح یا کوکودیل از نظر تسلیحاتی، امکان درگیری با اهداف هوایی، سرعت و طول پرواز، ایمنی کادر پروازی و برخورداری از صندلی های پرتاب شونده از آپاچی گوی سبقت را ربوده است. این بالگرد جنگی که در درگیری های اخیر سوریه و برای آزادسازی "القریتین" مورد استفاده قرار گرفت در شرایط مختلف جوی توان حمله دارد و پیش از آن مدل "k50” معروف به کوسه سیاه مجهز به یک صندلی ( گنجایش یک خلبان) توسط شرکت هلی‌کوپتر سازی روسیه ارائه شده بود.

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

پارازیت اندازهای الکترونیکی نصب‌شده روی بال‌ها، پارازیت‌انداز حرارتی برای مخفی ماندن از دید سیستم‌های مادون قرمز، سامانه هشدار ضدامواج رادارهای دشمن، سامانه هشدار ضد اشعه لیزر و موشک، سامانه فریب موشک‌های حرارتی و راداری از دیگر خصوصیات این بالگرد مدرن است.

 

بالگرد تمساح مجهز به خمپاره ضدزرهی با قدرت انفجاری بالا و طول برد 2 و نیم کیلومتری است.

 

این بالگرد نوع مخصوصی از رادار آرایه فازی  Zhuk-A جنگنده میگ 35 را حمل کرده و می‌تواند موشک‌های هوا به سطح KH-25 و KH-31 را حمل کند. سامانه الکترواپتیک به همراه توپ 30 میلی‌متری، باله‌های کناری با قابلیت جمع شدن در زمان حضور بر روی ناو از جمله تجهیزات این بالگرد است. روس‌ها قرار است از این بالگرد بر روی شناورهای میسترال که به فرانسه سفارش داده‌اند استفاده کنند. میسترال به طور ویژه برای حمل و به کارگیری بالگردهای روسی کا ۲۷، کا ۲۹ و کا ۵۲-ک طراحی شده است. 

 

کروکودیل روس؛ شکارچی داعش در سوریه + تصاویر

 

«الکساندر میخیف» مدیرعامل شرکت «بالگرد های روسیه» از تجهیز مصر به ۴۶ بالگرد از نوع k۵۲ alligator (تمساح) خبر داد. وی گفت: سال گذشته توافقنامه‌های جدیدی میان شرکت‌های روسی و طرف‌های خارجی برای فروش بالگرد منعقد گردید که از جمله آنها می‌توان به امضای قرارداد بزرگ شرکت «روس اوبورون اکسپورت» با مصر برای صادرات بالگردهای تمساح به این کشور نام برد.

 

کروکودیل نمونه پیشرفته بالگرد k۵۰ (کوسه سیاه) است که از توانایی کشف اهداف متحرک و ثابت مختلف بر روی زمین و انهدام زره‌پوش‌ها و هواپیماهای دشمن برخوردار است.