روزنامه گاردین با انتشار گزارشی فاش کرد که افرادی دارای قرارداد همکاری با دولت انگلیس، فعالانه در دفتر مطبوعاتیِ گروه های مسلح تروریستِ سوریه همکاری می کنند و در عین حال هرگونه ارتباط خود را با دولت انگلیس پنهان می کنند.

به نوشتۀ این روزنامه، دولت انگلیس، با حمایت مالی از هجمه های مطبوعاتی ضد برخی از گروه های مسلح تروریست، در جهتِ ادعای دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درخصوص مبازرۀ تبلیغاتی ضد داعش، گام بردارد.

گاردین تأکید کرد که دولت انگلیس، درصدد آن است که از گروهی با ویژگی "مخالفان مسلح میانه رو" در سوریه حمایت کند، اما انتخاب یکی از گروه های مسلح تروریست در سوریه کاری حساس است، زیرا اکثر این گروه ها ثابت کرده اند که تمایلاتی تند و تکفیری دارند.

عوامل رسانه ای وزارت خارجۀ انگلیس، زیر نظر وزارت دفاع این کشور، ویدیوها، عکس ها، گزارش های نظامی و برنامه های رادیویی برای گروه های مختلف مسلح در سوریه تهیه می کنند و آن ها را به رسانه های دیداری و شنیداری عربی می رسانند و در اینترنت منتشر می کنند اما در تمام این مراحل، هرگونه ارتباط خود را با دولت انگلیس پنهان نگه می دارند.

به نوشتۀ گاردین، تلاش دولت انگلیس برای حمایت تبلیغاتی از مخالفان مسلح سوری پس از آن در دستور کار قرار گرفت که این دولت، نتوانست پارلمان این کشور را برای حمایت نظامی از براندازی بشار اسد، قانع کند. به همین سبب در پاییز 2013، به صورت محرمانه تاثیرگذاری بر روند جنگ از طریق هدایت گروه های مسلح را در دستور کار قرار داد.

گاردین، با استناد به اسنادِ قراردادهای دولت انگلیس با فعالان رسانه ای، خاطر نشان کرد که دولت انگلیس، این فعالیت را به مثابه حفظ جای پایی برای انگلیس در سوریه درنظر گرفته است تا زمانی که امکان دخالت نظامی مستقیمِ انگلیس در سوریه فراهم شود.

یک منبع آگاه از پروندۀ قراردادهای دولت انگلیس با فعالان رسانه در این خصوص گفت: ادارۀ دفتر مطبوعاتی ارتش آزاد سوریه، رسماً در دست دولت انگلیس است.

"ریجستر لارکن" که مشاور ارتباطات بین الملل است، برای مدتی کوتاه، پیگیری طرح قراردادها برای حمایت از افراد موسوم به مخالفان مسلح میانه رو را به عهده داشت. مسئولِ بالادستی او، سرهنگی از ارتش انگلیس بود که به عنوان کارشناس ارتباطات راهبردی، در وزارت دفاع مشغول به کار بود.