مار داعش در آستین آمریکا!
به نظر می رسد که بارِ مبارزۀ ادعایی آمریکا ضد داعش، بر دوش باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور خواهد افتاد، زیرا یکی از افسران آمریکایی، از اوباما به سبب تعدی از اختیارات، دادخواست نوشت.

به نوشتۀ روسیا الیوم، کاپیتان "ناثان مایکل اسمیت" در این دادخواستِ قضایی، باراک اوباما را به جنگِ غیرقانونی علیه داعش در سوریه و عراق، متهم کرد.

ناثان که 28 سال دارد، به سبب حضور در پادگان عریفجان، از کویت علیه باراک اوباما شکایت کرد و مطبوعات جهانی به این موضوع اهتمام ورزیدند تا انگیزه های مطرح شدن این دادخواست را دریابند.

ناثان مایکل اسمیت معتقد است که باراک اوباما، فاقد صلاحیت لازم برای حمله ضد داعش بود، زیرا او نتوانست کنگره را برای این جنگ با خود همراه کند و به این ترتیب، مغایر با قانون اختیارات جنگ، مصوبِ 1973 عمل کرد.

در متن این دادخواست که در روزنامۀ نیویورک تایمز منتشر شده، آمده است: اوباما، اختیاراتِ محدودی که کنگره، برای استفاده از توانِ نظامی کشور جهت درگیر شدن در جنگ ضد داعش به او داد را به مثابۀ "چکی سفید امضا" برای درگیر شدن در جنگ هایی تلقی کرد که خودش انتخاب می کند، بی آن که مرزهای جغرافیایی و زمان بندی خاصی مشخص باشد.

این افسرِ آمریکایی خاطر نشان کرد: کسی که سوگند ریاست جمهوری خورده است، چگونه می تواند درگیر جنگی – حتی جنگ خوب – شود در حالی که قانون اساسی آن را مجاز نمی شمارد و کنگره نیز به آن رأی نداده است.

وی تاکید کرد: بسیاری، مانند من بر همین باور هستند.