استفاده داعش از گاز سارین در سوریه+تصاویر

 روزنامه نگار معروف آمریکایی، انتقال گاز سارین از لیبی به سوریه را بدون اطلاع هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا غیر ممکن دانست و گفت هیلاری کلینتون این مسئله را تائید کرده بود.

 

سیمور هرش گفت، هیلاری کلینتون ارسال (گاز) سارین لیبی، به تروریس‌های داعش در سوریه را مورد تائید قرار داد.

 

سیمور هرش گفت، سیاست ما همیشه ضدیت با او (بشار اسد) بوده است؛ تمام و ختم کلام. وی افزود: همیشه اینگونه بوده است، نه فقط به این علت که حزب بشار اسد یعنی حزب مردمی سوریه موضوع کودتای اجرا نشده ی سیا در سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت برای سرنگونی این حزب و جایگزین کردن آن بود، بلکه عملا نخستین کودتای سیا نه تنها طراحی شد بلکه در سال هزار و نهصد و چهل و نه در سوریه اجرا شد و یک رهبر منتخب دمکراتیک در این کشور را سرنگون کرد تا امکان احداث خط لوله برای انتقال نفت عربستان از خاک سوریه به بزرگترین بازار نفت یعنی اروپا فراهم شود. احداث این خط لوله در سال بعد از کودتا آغاز شد.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

سیمور هرش درباره نقش هیلاری کلینتون در عملیات کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی برای جمع آوری سارین از ذخایر این ماده در لیبی و ارسال آن از طریق ترکیه به داخل سوریه که هدف آن (تدارک) حمله با گاز سارین و متهم کردن بشار اسد و توجیه تهاجم آمریکا به سوریه بود، سخن گفت.

 

 

سارین چیست

 

سارین (Sarin یا GB) یک ترکیب شیمیایی فُسفُری مخرب سیستم اعصاب و ماده‌ای بسیار سمی و مرگ‌آور با فرمول شیمیایی C4H10FO2P است. شکل ظاهری این ترکیب، مایع بی‌رنگ شفاف و در شکل خالص بی‌بو است. سارین در طبقه‌بندی جنگ‌افزارهای شیمیایی در دسته عوامل عصبی و جزو عوامل سری G قرار می‌گیرد. این ماده عضلات قلب و سیستم تنفسی را از کار می‌اندازد و قرارگرفتن در معرض گاز آن در چند دقیقه می‌تواند منجر به مرگ ناشی از خفگی شود.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

 

طبقه بندی گازهای مخرب عصبی

 

عوامل عصبی در دو دسته اصلی G و V طبقه بندی می‌شوند.

 

 

عوامل دسته G

این دسته از عوامل به علت آنکه در کشور آلمان (Germany) تولید شده‌اند به عوامل G معروف شده‌اند و عبارتند از: تابون (GA)، سارین (GB)، سومان (GD) و سیکلوسارین (GF).

 

 

عوامل دسته V

این دسته شامل پنج عامل مشهور VE، VG، VM، VR،و VX و تعدادی عامل کمتر شناخته شده است. مشهورترین عامل این دسته ماده بسیار کشنده وی ایکس است که در مهمات شیمیایی به کار گرفته شده است.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

گاز سارین چه زمانی متولد شد

 

سارین در سال ۱۹۳۸ میلادی توسط تیمی از دانشمندان آلمانی به رهبری گرهارد شرادر (Gerhard Schrader) در حین کار بر روی مواد حشره کش کشف شد. 
موارد قابل توجه استفاده از این عامل عبارتند از:

 

1. در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ میلادی (۲۵ اسفند ۱۳۶۶ خورشیدی) جنگنده‌های عراقی شهر کردنشین حلبچه واقع در مرزهای عراق را با بمب‌های شیمیایی مورد هدف قرار دادند که منجر به مرگ ۵۰۰۰ نفر و مصدومیت ۷۰۰۰ نفر دیگر شد. ارتش عراق در این حمله از عوامل شیمیایی مختلفی شامل وی ایکس، تابون، سارین، و خردل استفاده کرد.

 

2. در در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۴ فرقه مذهبی اوم شینریکیو مقداری سارین غیر خالص را در ماتسوموتوی ژاپن رها کرد که به مرگ هفت نفر و مسمومیت چندصد نفر دیگر انجامید.

 

3. در ۲۰ مارس ۱۹۹۵ فرقه مذهبی اوم شینریکیو با پخش مقداری سارین غیر خالص در متروی توکیو باعث مرگ ۱۳ نفر و مسمومیت هزاران نفر دیگر شد.

 

4. در ۲۱ اوت ۲۰۱۳ و موارد بسیار دیگر در جریان جنگ سوریه مناطقی در حومه دمشق توسط گاز سارین مورد هدف قرار گرفت که به کشته شدن چند صد نفر انجامید. علاوه بر آن گزارش شده که در این جنگ بارها از سارین استفاده شده است که طرف استفاده کننده تروریست‌های داعش بوده‌اند.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

 

سارین از آن دست تولیدات عرصه علم و دانش است که دانشمندان به خاطر ابداع آن، پشیمان و ناراحت‌اند. مبدعان سارین، در شرکت بدنام "آی. جی. فاربن” در آلمان نازی، مشغول کار روی حشره‌کش‌هایی بودند که از ترکیبات ارگانو فسفات ساخته می‌شد. در سال ۱۹۳۸، آنها موفق به تهیه فرمولی شدند که باعث اختلالات شدید در سیستم عصبی می‌شد. بر اساس آنچه در کتاب "از الف تا ی جنگ های هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی”، نوشته بنجامین گرت (سال ۲۰۰۹) آمده است، نام شیمیایی این فرمول "ایزو پروپیل متیل فلوروفسفات” بود، اما کمپانی آلمانی آی جی فاربن نام این فرمول را به سارین تغییر داد که برگرفته از حرف نخست نام های ۴ شیمیدان کاشف آن بود: شریدر (که با حرف S شروع می شود)، آمبروس، ریتر، ون در لیند. ماده شیمیایی آنها چندین برابر بیشتر از گاز سمی سیانوژن مرگبار بود.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

نابودی با سارین زیر یک دقیقه

 

سارین هم از طریق تنفس و هم از راه پوست جذب بدن می‌شود. استنشاق بخار سارین در عرض چند دقیقه موجب ایجاد تلفات می‌شود. دوز متوسط کشنده سارین برای افرادی که مشغول کار عادی هستند ۷۰ میلی گرم در یک متر مکعب در دقیقه است. این مقدار برای کسانی که فعالیت بیشتری دارند و در نتیجه سریع‌تر تنفس می‌کنند کمتر است و به ۲۰ میلی گرم در یک متر مکعب هوا در دقیقه کاهش می‌یابد. علائم از دست دادن قابلیت رزمی بر اثر استنشاق سارین شامل به هم خوردگی معده، تهوع، اسهال و اشکال در دید و بلافاصله بعد از آن انقباض عضلانی و تشنج و احیاناً حالت فلج است.

 

آن مقدار از سارین که کمتر از دوز لازم برای از بین بردن قابلیت رزمی باشد باعث کم شدن کارایی، سستی، گیجی، تندمزاجی، سردرد شدید، فقدان هماهنگی در اعضای بدن و تار دیدن اشیاء به علت ایجاد سوزش در حدقه چشم می شود. جذب مقدار کافی از مایع سارین از راه پوست می‌تواند قابلیت رزمی را کاهش داده یا مرگ ایجاد کند. مقدار جذب بستگی به مقدار عامل شیمیایی، مقدار سطحی از پوست که در معرض عامل قرار گرفته، زمان در معرض قرار گرفتن، مقدار و نوع لباس، سرعت رفع آلودگی بدن، تجهیزات و محیط دارد.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

یک نماینده پارلمان ترکیه می‌گوید گروه تروریستی تکفیری داعش مواد لازم برای تولید گاز کشنده سارین را از طریق ترکیه به دست آورده است. اِرِن اِردِم، عضو حزب جمهوری خلق‌ گفت آنکارا در بررسی مسیرهای تدارکاتی مورد استفاده برای ارائه مواد تشکیل دهنده گاز سمی سارین به داعش کوتاهی کرده است.

 

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی چندی پیش درباره ادامه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در سوریه «به شدت ابراز نگرانی» کرده بود.

 

پیشتر گزارش تیم‌های حقیقت‌یاب روسیه و سوریه از استفاده گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش سوریه پرده برداشت. همچنین ارتش سوریه در پی پیشروی ماه‌های اخیر خود، بارها تصاویری از انبارهای تسلیحات شیمیایی گروه‌های تروریستی منتشر کرده است.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

جان برنان - رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا - اعلام کرد داعش از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند و توانایی تولید گازهای کلر و خردل و سارین را دارد. وی همچنین افزود: سیا بر این باور است که داعش قادر است گازهای خردل و کلر را در حجم اندک تولید کند.

 

برنان گفت: داعش از مواد شیمیایی سمی در عراق و سوریه از جمله عامل تاول‌زای سولفور و خردل استفاده کرده است. مقام‌های اقلیم کردستان سال گذشته اعلام کردند آزمایش نمونه‌های خون نیروهای پیشمرگه نشان داد که داعش در حمله به آنها از گاز خردل استفاده گسترده کرده است.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

این عملیات‌های شیمیایی داعش شاید مرهمی باشد برای تسکین درد تروریست‌ها به علت قرار گرفتن در باتلاقی به نام سوریه. گزارش‌ها حاکی از آن است که در درگیری‌های اخیر؛ تروریست‌های داعش به راحتی از سلاح‌های شیمیایی و عصبی همچون گازهای خردل و سارین در شهرهای عراق و سوریه مثل کرکوک؛ تل براک و استان حسکه استفاده می‌کنند.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نسبت به استفاده گروه تروریستی داعش از سلاح شیمیایی هشدار داد و مقابله با آن را خواستار شد. وی اظهار داشت: باید مرزهای ترکیه و سوریه به طور کامل مسدود گردد تا حمایت ها از گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره قطع شود. تروریست‌ها در روند حل بحران سوریه از طریق سیاسی و برقراری آتش‌بس در این کشور، جایگاهی ندارند.

 

استفاده داعش از گاز سارین در سوریه؛ مرگی دردناک کمتر از یک دقیقه + تصاویر

 

به هر حال استفاده از سلاح‌های شیمیایی به وسیله داعش در این روزها موضوع عجیبی نیست؛ بلکه راهی است برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پی‌درپی این گروه در سوریه و عراق. ضرب‌المثلی در میان نیاکان ما وجود دارد که می‌گوید کسی که در حال سقوط است، برای نجات خود به هر دستاویزی متوسل می‌شود. این ضرب‌المثل مصداق بارز حال و روز این روزهای داعش است.