ائتلاف تروریستی «جیش الفتح » از پنجشنبه حملات شدیدی به شهرک «خان طومان» در جنوب غرب حلب آغاز کرد وسرانجام موفق شد پس از عملیات ناکام ماه گذشته، این بار با دادن بیش از 70 کشته آن را مجددا اشغال کند.

«جندالاقصی»، «جبهة النصره»، «احرار الشام» به همراه گروهک‌های دیگر، گروههایی هستند که خان‌طومان، الخالدیه، ابو رویل، خربة حج عز و دو ارتفاع مسطاوی و دلیش را زیر آتش‌ خمپاره و راکت گرفتند و سرانجام آن را بامداد جمعه (17 اردیبهشت) اشغال کردند.

(جیش الفتح ائتلافی متشکل از گروه‌های تروریستی جبهة النصره، احرار الشام، لواء الحق، جیش السنه، اجناد الشام، فیلق الشام و جماعت امام بخاری است. این ائتلاف مارس 2015 با حمایت ترکیه و عربستان و قطر برای اشغال کردن استان ادلب تشکیل شد. جند الاقصی نیز عضو این ائتلاف بود که به دلیل مخالفت با هرگونه حمله به داعش، اکتبر 2015 از این ائتلاف جدا شد).

شکسته شدن خط دفاعی خان طومان با حمله انتحاری

«مصطفی سلیمان» یکی از عناصر تروریستی می‌گوید: نیروهای جبهة النصره و جندالاقصی و اجناد الشام حمله شدیدی از پنجشنبه به نیروهای نظام [سوریه] در اطراف خان طومان کردند. حمله این گروه‌ها با اعزام یک خودرو بمب‌گذاری شده در تجمع نیروهای نظام در شهرک خان طومان آغاز و سبب شد که خطوط دفاعی نظام در اطراف شهرک شکسته و تعداد کشته شوند».

سلیمان گروه‌های مسلح را «گروه‌های اسلامی» نامید و افزود: انفجار خودرو، همزمان شد با درگیری شدید دو طرفه. گروه‌های اسلامی داخل خان طومان شدند و عناصر اجناد الشام بر کارگاه تولید بلغور و سیلوهای انبار حبوبات مسلط شدند. ادامه درگیری‌ها سبب قطع مسیر امدادی نیروهای نظام در داخل خان طومان شد.

به گفته این عنصر تروریستی در گفت‌وگو با «آرا، همزمان با درگیری‌ها، حملات هوایی سوریه به مواضع تروریست‌ها در شهرک‌های زربه، خلصه، اطراف تل الاربعینیه و اطراف خان طومان انجام می‌شد و تعدادی از عناصر مسلح نیز کشته شدند.

سلیمان اضافه کرد که نیروهای نظام چندین بار تلاش کردند به سمت شهرک العیس که یکی از مقرهای اصلی تروریست‌ها شده است،‌ نزدیک شوند اما همه این تلاش‌ها طی دو روز گذشته ناکام ماند.

کشته‌های تروریست‌ها و شهدای ارتش و جبهه مقاومت

مرکز موسوم به «حقوق بشر سوریه‌» (المرصد السوری) وابسته به مخالفان مسلح گزارش داد که حداقل 73 نفر طی درگیری‌های خان طومان کشته شدند.

به گفته «المرصد السوری» 43 نفر از کشته‌ها متعلق به گروه‌های مسلح معارض است که حداقل یک نفر آن فرمانده بود (یعنی ابوعائشه الحموی به همراه چهار نیروی مهم دیگرش به نام‌های 1- أبو صطیف الأنصاری.2- أبو حسن الأنصاری.3- أبو حمزة الأنصاری. 4- حکیم الشوکانی) و 30 نفر آن متعلق به جبهه ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است.

البته منابع میدانی مطلع به «بین‌الملل فارس»، گفتند که تعداد کشته‌های تروریست‌ها حدودا دو برابر رقمی است که خودشان اعلام کرده‌اند یعنی حداقل 75 نفر و شهدای جبهه مقاومت (مقاومت لبنان، فاطمیون و ...) کمتر از 10 نفر است که فقط سه نفرش از مستشاران ایرانی است.

«ابو البراء الحموی» عضو گروهک تروریستی «اجناد الشام» گفت: درگیری‌ها در طول شب خیلی خیلی شدید بود اما سرانجام مناطق جنوبی خان طومان آزاد شد.

شبکه «اسکای نیوز» که حامی مخالفان مسلح در سوریه است، می‌گوید پنج نفر از نیروهای حزب‌الله اسیر شده و دو نفر از مبارزان افغانستانی اما روز گذشته حزب الله اسارت نیروهایش در خان طومان را تکذیب کرد. مخالفان دیگر تعداد اسرا را پنج نفر اعلام کرده‌اند و برخی دیگر تعداد آنان را سه نفر گفته‌اند.

طبق اعلام منابع میدانی به گروه بین‌الملل فارس، تعداد درست اسرا، سه نفر است که دو نفر سوری از ارتش سوریه از اهالی حلب و یک نفر از نیروهای فاطمیون است.

 

 

خان طومان محرم گذشته آزاد شده بود

خان طومان به دلیل نزدیکی به شهر حلب که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری جنوب آن است، و همچنین به دلیل نزدیک به اتوبان حلب-دمشق، اهمیت زیادی در منطقه ریف جنوب غربی حلب دارد.

خان طومان در دهه اول محرم سال گذشته (دسامبر 2015) که عملیات جنوب حلب تازه آغاز شده بود، آزاد شد. ماه گذشته نیز تروریست‌های النصره با همکاری چندین گروهک دیگر به خان طومان حمله کرده بودند اما نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب‌الله، نیروهای فاطمیون، نیروهای مقاومت عراقی و نیروهای ویژه مستشاری ارتش ایران، مقابل آن حمله شدید، با کمترین تلفات مقاومت کرده بودند در حالی که النصره با دادن تلفاتی (حدود 400 نفر) عقب‌نشینی کرده بود.

تأثیر سقوط خان طومان بر آینده‌ی مناطق مهم جنوب حلب

«محمد صبحی» یکی از فرماندهان ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» می‌گوید که بعد از شهرک مهم الحاضر در جنوب حلب که اکنون تحت کنترل ارتش سوریه است، خان طومان دومین نقطه مهم در جنوب حلب بود که به تصرف گروه‌های مسلح مخالف در آمد.

صبحی می‌گوید که صعب‌العبور بودن و ویژگی‌ جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه در کنار نزدیکی آن به اتوبان حلب-دمشق از جمله دلایل اهمیت این نقطه در جنوب حلب است.

این سرکرده تروریستی می‌گوید که خان طومان که به ریف غربی حلب خیلی نزدیک است، مهم است که در کنترل مخالفان باشد زیرا که توپخانه نیروهای سوری در آن مستقر بود و (مواضع گروه‌های تروریستی در) منطقه راشدین و شهرکهای ریف غربی (در غرب شهر حلب) را مستمرا می‌زد.

این تروریست عضو «جیش الفتح» می‌گوید که تصرف خان طومان راه را برای تصرف روستای حمیره سپس خلصه و سرانجام فشار بر برنه و زیتان را فراهم می‌کند و بعد از آن میتوان شهرک الحاضر را که از جمله مقرهای اصلی ریف جنوبی حلب است، محاصره کرد.

 

 

پاتک جبهه مقاومت و ارتش سوریه

قطعا گروه‌های مسلح که مواضع خود را در خان طومان تثبیت کرده‌اند، خود را برای پاتک جبهه مقاومت آماده می‌کنند. از شب گذشته مواضع تروریست‌ها در خان طومان با جنگنده‌های روسی و سوریه به صورت پراکنده، هدف گرفته می‌شود.