دولت آلمان بعد از کناره گیری "داود اوغلو" از نخست وزیری ترکیه، دلیلی برای شک کردن به قابل اطمینان بودن این کشور ندانست.

دولت آلمان هیچ دلیلی نمی بیند که  در راستای پیشبرد توافق با ترکیه در مسئله پناهندگان شک و تردیدی به وجود آید.

معاون سخنگوی دولت آلمان در این باره ابراز داشت که صدر اعظم تا به حال به خوبی با "داود اوغلو" همکاری کرده است و ما بر این عقیده ایم که این همکاری خوب و سازنده همچنین با یک نخست وزیر جدید در ترکیه نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان هم در گفتگو با هفته نامه اشپیگل اظهارات مشابهی را ایراد کرده و تاکید کرد: توافق انجام شده باید حالا توسط هر دو طرف به طور مداوم و کاملا غیر وابسته و مستقل از افراد اجرایی شود.

اشتاین مایر تغیر سیاست بعد ازکناره گیری داوود اوغلو را رد کرده و گفت: توافق ها با دولت ها و حکومت ها بسته می شود و نه با شخصی خاص.

البته "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی آلمان از حزب دموکرات مسیحی، وضعیت را با دید انتقادی تری می بیند.

وی در این باره اظهار داشت: داوود اغلو در همه مسائل مهم برای اروپا می خواست ترکیه را در مسیر این اتحادیه وارد کند. اردوغان قطعا این را نمی خواهد و از این رو این خبر بدی هم برای اروپا و هم برای ترکیه است.

اتحادیه اروپا نیز واکنش محتاطانه ای به کناره گیری نخست وزیر ترکیه نشان داده است. "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که هنوز مشخص نیست این تغییر در نخست وزیری ترکیه چه عواقبی برای همکاری های بین ترکیه و اروپا در مسئله پناهندگان خواهد داشت و هنوز زود است که در این باره اظهار نظر کنیم.

دیپلمات ها در بروکسل نیز در این باره با هم توافق دارند که کناره گیری داود اوغلو خبر خوبی برای اتحادیه اروپا نیست و توافق بر سر مسئله پناهندگان با این کشور را به خطر می اندازد. این توافق را آنگلا مرکل شخصا با داوود اغلو در ماه مارس در سفارت ترکیه در بروکسل انجام داد. لغو ویزا برای شهروندان ترک یکی از بخش های مهم این توافق است.

کمیسیون اتحادیه اروپا لغو آزادی ویزا برای ترکیه در صورت برآورده شدن شرایط این امر از طرف آنکارا را توصیه کرده است.

سیاستمداران آلمانی نیز در این باره ابراز نگرانی کرده اند که شکست "داوود اوغلو" در مبارزات قدرتی با اردوغان به عنوان پیام دیگری برای محدودیت دموکراسی در ترکیه محسوب شود.

"کاترین گورینگ اکاردت"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نزدیکی ترکیه به اروپا را در چنین شرایطی در معرض خطر ارزیابی کرد.

به گفته وی در هر صورت آقای "داود اوغلو"، یک شریک گفتگوی مطمئن برای اروپایان بوده و کسی بود که خواستار گشایش مسیر ترکیه به سمت اروپا بود. این را ما درباره اردوغان نمی توانیم به وضوح بگوییم.

سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات هم حالا انتظار دارد که اردوغان بتواند بدون مخالفت ها از دریف های شخصی اصلاحات مد نظر خود در قانون اساسی برای ساختار قدرت ریاست جمهوری در این کشور را پیش ببرد.

به گفته وی با توجه به شرایط غالب سرکوبگری ها و بحث های جاری برای لغو مصونیت نمایندگان اپوزیسیون، این ( کناره گیری داوود اوغلو) یک خبر بد است.