استان هلمند در جنوب افغانستان یکی از ناامن‌ترین استان های این کشور و در عین حال، مرکز بزرگ تولید و قاچاق مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود. این استان همچنین به دلیل داشتن معادن کمیاب نیز مشهور است.

"نسیمه نیازی" نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدای افغان می‌گوید که استان هلمند دارای معادن زیادی است و اکثر مناطقی که معادن در آن‌جاها قرار دارد، خارج از حاکمیت دولت افغانستان است.

نیازی با اشاره به معدن اورانیوم در هلمند گفت که نمایندگان مردم هلمند در مورد این معدن در یک تاریکی قرار دارند. معدن اورانیوم در منطقه خانشین هلمند قرار دارد و این منطقه همواره در تصرف طالبان بوده است.

وی می‌افزاید که نیروهای خارجی در همسایگی منطقه خانشین در منطقه گرمسیر، پایگاه‌ها و فرودگاه های نظامی بزرگی دارند که این مراکز به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

این عضو مجلس نمایندگان در مورد استخراج معدن اورانیوم گفت: ما بارها موضوع استخراخ اورانیوم را با دولت و خارجی‌ها مطرح کرده‌ایم، اما حکومت می‌گوید که استخراج این معادن کار ساده ای نیست.

وی ادامه داد: جایی که معدن اورانیوم در آن قرار دارد، منطقه ای است که در آنجا حتی حیوانات هم فلج می شوند و به یک منطقه بلاخیز مشهور بود، اما بعد از کشف اورانیوم فهمیدیم که مساله از تاثیرات معدن است، البته تنها خارجی‌ها می‌توانند به این منطقه رفت و آمد نمایند.

"عطاالله افغان" عضو شورای استانی هلمند نیز در گفت و گو با خبرگزاری صدای افغان تائید می‌کند که در منطقه خانشین معدن اورانیوم وجود دارد؛ چون افرادی که در به منطقه خانشین رفته‌اند، بر اثر تشعشات اورانیوم در آن منطفه فلج شدند.

افغان همچنین گفت: امریکایی‌ها و انگلیس‌ها در این منطقه پایگاه داشته اند و چنین صحبتی هم مطرح شده بود که خارجی ها اورانیوم موجود در این منطقه را استخراج می‌کردند و به پایگاه‌های خود می‌بردند.

این عضو شورای استان هلمند با بیان اینکه «خارجی‌ها به صورت خودسرانه در این مناطق پایگاه ساخته اند»، گفت: "هیچ کس از کارهایی که خارجی ها در این مناطق انجام می دهند، با خبر نیست."

وی اضافه کرد: این‌ها نیروها در ظاهر به‌خاطر تامین امنیت آمدند، اما امنیت در این مناطق بدتر شده است. البته ممکن است که آنها اورانیوم را معادن هلمند استخراج کرده باشند، اما من اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد.

این عضو شورای استانی هلمند همچنین گفت که ریاست اداره معادن این استان توانایی بررسی کوه های منطقه خانشیش را ندارد و کسی به جز نیروهای خارجی نمی تواند به آن منطقه برود.

در همین حال، "میرزا حسین علیزاده" عضو دیگر شورای استانی هلمند نیز تایید کرد که حرف‌هایی در مورد استخراج اورانیوم از معادن این استان مطرح است، اما به گفته او در این زمینه هیچ‌گونه سند معتبری وجود ندارد.

بااین همه، مسوولان وزارت معادن افغانستان در این خصوص اظهار نظری نکردند. پس از تماس‌های مکرر، "محی‌الدین نوری" سخنگوی این وزارت گفت که او در این رابطه اجازه صحبت کردن ندارد.

نسیمه نیازی، نماینده مردم هلمند در مجلس نمایندگان می‌گوید که حکومت افغانستان نیز در زمینه معندن اورانیوم اطلاعات کافی ندارد.

نیازی افزود: به خاطر بحث قاچاق مواد مخدر و معادن، استان هلمند همیشه صحنه درگیری های مسلحانه بوده است. در این استان معادن زیادی وجود دارد که این معادن هم برای طالبان و هم برای نیروهای خارجی مهم است و آنها به همین دلیل در استان هلمند حضور دارند.

گفته می شود که در استان هلمند ذخایر از اورانیوم وجود دارد که پیش از دولت کرزای، این ذخایر توسط دولت پاکستان به تاراج می رفت و هم اکنون هم نیروهای خارجی با سوء استفاده از ناآرامی ها در استان، این ذخایر را در دست دارند.

"عثمان همدرد" یکی از نویسندگان افغانستانی طی مقاله‌ای نوشته است: هرچند اورانیوم عنصری کم یاب و با ارزش است، اما افغان ها با بى تفاوتى از کنار آن مى گذرند و امکان استفاده از آن را ندارند. ما امیدوار هستیم که روزی توانایی استفاده از این ذخایر را داشته باشیم.

وی در ادامه نوشته است: گفته مى شود هواپیماهاى غول پیکر امریکایى که در پایگاه های نظامی در استان هلمند هستند، در انتقال برخی از مواد همچون اورانیوم از استان هلمند هم شریک باشد.

این در حالی است که زمین شناسان روسى نیز گفته اند که ذخایر اورانیوم را در زمان اشغال افغانستان کشف کرده بودند، اما به دلیل ناآرامی ها این مساله را به دولت افغانستان اعلام نکردند.

ذخایر زیادی از فلزات و عناصر کمیاب و باارزش همچون آهن، نقره، طلا، مس، کبالت، اورانیوم، نفت، گاز، زمرد، یاقوت، لاجورد، لعل و غیره در افغانستان وجود دارد که در صورت استخراج و فروش این ذخایر، این کشور به یکی از کشورهای ثروتمند تبدیل می شود.