آمریکا در آینده بیشتر با شهرک سازی های اسرائیل مالفت می کند

دیپلمات‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند در گزارش بعدی جامعه بین‌الملل که رژیم صهیونیستی را به دلیل شهرک‌سازی، تخریب و توقیف اموال در سرزمین فلسطینیان مسئول می شناسد، آمریکا لحن تندتر و شدیدتر را اتخاذ می‌کند.

دیپلمات‌هایی که در نگارش این سند مشارکت داشته‌اند، می‌گویند که تمرکز اولیه بر افزایش شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، موافقت آمریکا برای استفاده از یک لحن تند در قبال اینگونه اقدامات رژیم صهیونیستی نمایانگر یک تغییر ظریف است زیرا واشنگتن اغلب بیانیه‌های کمیته چهارجانبه از میانجیگران در خصوص رژیم صهیونیستی را ملایم‌تر می‌کرد اما دیپلمات‌ها اعلام کردند که اینبار آمریکا مواضع خود را تا حد زیادی به مواضع اتحادیه‌ اروپا، روسیه و سازمان ملل نزدیک کرده است که همگی آنها بر نقش اسرائیل در بن‌بست خاورمیانه تأکید دارند.

این گزارش ادامه داد که انتشار این گزارش به طور قطع موجب برانگیخته شدن خشم اسرائیل می‌شود  و از طرف دیگر، گرچه میانجی‌گران برخی از اعتراضات طولانی مدت فلسطینیان را مورد تأیید قرار می‌دهند اما احتمال می‌رود که فلسطینیان نیز اعتراض کنند که این گزارش چندان کافی نیست.

دیپلمات‌ها می‌گویند که این گزارش که ممکن است اواخر ماه مه یا ژوئن منتشر شود، تا حد زیادی نمادین است و لازم الاجرا نیست. این گزارش ممکن است در سازمان ملل مطرح شود و احتمالاً برای تأیید به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود.

این دیپلمات‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد شامل سه مقام آمریکایی می‌شوند که خواستند نامشان فاش نشود.

بنا به گفته آنها، این گزارش، بر موانعی که در مسیر تشکیل دو دولت وجود دارد تأکید می‌کند و همچنین پیشنهاداتی را برای از سرگیری مذاکراتی در این راستا که متوقف شده است، ارائه می‌دهد.

یکی از دیپلمات‌ها می‌گوید که این گزارش متوازن است زیرا همچنین از فلسطینیان به دلیل اقدامات تحریک‌‌آمیز علیه صهیونیست‌ها انتقاد می‌کند اما تمرکز اصلی بر روی رژیم صهیونیستی و اقدامات آنها است.

طبق این گزارش، در سال 1972، حدود 10 هزار شهرک‌نشین صهیونیستی وجود داشت که یکهزار و 500 نفر از آنها در کرانه باختری و باقی در قدس شرقی زندگی می‌کردند. دو دهه بعد، در زمان توافقات صلح اسلو، 231 هزار و 200 شهرک‌نشین صهیونیست در این قلمروها زندگی می‌کردند و این تعداد تا سال 2000 به 365 هزار نفر افزایش یافت و در همان زمان انتفاضه دوم فلسطینیان آغاز شد و در زمانیکیه «بنیامین نتانیاهو» مجدداً بعنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منصوب شد، این تعداد شهرک‌نشین به 474 هزار نفر افزایش یافتند.

آسوشیتدپرس ادامه داد تعداد شهرک‌نشین‌ها در حال حاضر بیش از 570 هزار نفر است که 370 هزار نفر از آنها در کرانه باختری و 200 هزار نفر باقیمانده در قدس شرقی زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، حدود 2.2 میلیون فلسطینی در کرانه باختری زندگی می‌کنند و 300 هزار نفر دیگر در قدس شرقی به سر می‌برند و رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967، هر دو قلمرو را تصرف کرد.

کمیته چهارجانبه که ظاهراً وظیفه دارد دو طرف فلسطینیان و صهیونیست‌ها را به سوی صلح سوق دهد، در چندین سال گذشته اقدامی در این زمینه صورت ندادند. این کمیته در سال 2002 به وجود آمد که جلساتی را تشکیل دادند و در اکثر این نشست‌ها بیانیه‌های نه چندان تندی در محکوم کردن خشونت‌ها و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها صادر می‌کردند و از هر دو طرف می‌خواستند که امنیت و جو را برای مذاکرات صلح‌آمیز تقویت کنند.

دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کردند که گزارش جدید، طرفین فلسطینی و صهیونیستی را ترغیب کند تا اقداماتی را در راستای مذاکرات صلح انجام دهند.