هشدار رهبر کره شمالی برای استفاده از سلاح هسته ای

  خبرگزاری رویترز در گزارشی از سئول به قلم "جک کیم" و "جو مین پارک" نوشت: "کیم جونگ اون،" رهبر کره شمالی، اظهار داشت: کشورش از تسلیحات هسته ای استفاده نخواهد کرد مگرآنکه دیگر کشورهای دارای تسلیحات هسته ای حق حاکمیت کره شمالی را زیر پا بگذارند.

 

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز یکشنبه به نقل از کیم جونگ اون اعلام کرد کره شمالی مایل به عادی سازی روابط با کشورهایی است که رویکردی خصمانه درقبال این کشور دارند.

 

کیم جونگ اون در گزارشی به کنگره حزب حاکم کره شمالی که روز جمعه کار خود را آغاز کرده است تصریح کرد کره شمالی صادقانه به وظیفه خود درقبال منع تکثیر هسته ای عمل خواهد کرد.

 

این نشست که نخستین کنگره حزب حاکم کره شمالی طی 36 سال گذشته به شمار می رود روز جمعه در بحبوحه گمانه زنی هایی از سوی دولت کره جنوبی و کارشناسان کار خود را آغاز کرد مبنی بر اینکه رهبر جوان کره شمالی تلاش خواهد کرد قدرت خود را که پس از مرگ ناگهانی پدرش در اختیار وی قرار گرفت بیشتر تقویت کند.

 

کیم جونگ اون تصریح کرد کره شمالی به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر از سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد مگرآنکه نیروهای متخاصم تجاوزگر با استفاده از تسلیحات هسته ای حق حاکمیت این کشور را زیر پا بگذارند.

 

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد کیم جونگ اون این اظهارات را در دومین روز نشست حزب حاکم این کشور بیان کرد.

 

کیم جونگ اون همچنین بهبود روابط با کره جنوبی را از طریق از بین بردن سوء تفاهم ها و بی اعتمادی بین دو کشور خواستار شد. وی در گذشته نیز پیشنهادهایی مشابه را مطرح کرده بود که منجر به مذاکرات مقامات دولتی دو کره شد و دو طرف توانستند به پیشرفتی اندک دست یابند.

 

کارشناسان خارجی می گویند کیم جونگ اون احتمالا از نشست حزب حاکم برای تلاش در جهت توسعه زرادخانه هسته ای خود استفاده خواهد کرد. این در حالی است که تلاش های کره شمالی در این زمینه با مخالفت های شدید آمریکا ، سازمان ملل متحد و همسایگان کره شمالی از جمله چین روبرو است.

 

کره شمالی روز جمعه هشدار داد مادامی که آمریکا سیاست خصمانه فعلی خود را درقبال این کشور کمونیست ادامه دهد، پیونگ یانگ نیز توانایی بازدارندگی هسته ای خود را تقویت خواهد کرد.

 

کره شمالی در بیانیه ای که کمیته وحدت صلح آمیز کره آن را منتشر کرده است مدعی شد آمریکا عامل بوجود آمدن بن بست هسته ای در شبه جزیره کره است.

 

در این بیانیه که همزمان با آغاز نشست حزب حاکم "کارگران" کره شمالی منتشر شد آمده است مقابله با تسلیحات هسته ای با استفاده از تسلیحات هسته ای اقدامی کاملا منطقی است.

 

این جدیدترین استدلال کره شمالی برای ادامه تقویت توانایی هسته ای خود از زمانی است که خود را به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته ای معرفی کرد. این در حالی است که مابقی جهان با قاطعیت اعلام کرده اند کره شمالی را به عنوان یک کشور دارای تسلیحات هسته ای به رسمیت نخواهند شناخت و از این کشور خواسته اند فعالیت تسلیحات هسته ای خود را متوقف کند.

 

کره شمالی سال 2006 نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و پس از آن نیز دو آزمایش هسته ای دیگر در سال 2009 و 2013 انجام داد. این کشور ماه ژانویه نیز چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.

 

تنش ها در شبه جزیره کره پس از آن شدت گرفت که کره شمالی اوایل ماه ژانویه یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرد و یک ماه پس از آن نیز ماهواره ای را به فضا فرستاد. این دو اقدام کره شمالی نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و با محکومیت جامعه بین المللی روبرو شد.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی با تصویب قطعنامه ای به اتفاق آراء ، تحریم ها علیه این کشور را به شدت افزایش داد.

 

پارک گئون های رئیس جمهور کره جنوبی و برخی منابع در آمریکا گفته اند نشانه هایی وجود دارد دال بر اینکه کره شمالی آماده می شود تا پنجمین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد.
آمریکا چشم انداز روابط بهتر با کره شمالی ازجمله لغو تحریم ها علیه این کشور و امضا پیمان صلح احتمالی با آن را به دست کشیدن پیونگ یانگ از تسلیحات هسته ای خود مشروط کرده است.