یک مجسمه بحث برانگیز از آدولف هیتلر، پیشوای آلمان نازی با رقم بی‌سابقه 17/2 میلیون در حراج بهاره کریستیز فروخته شد.

 

این مجسمه با عنوان «او» (Him) اثر موریتزیو کاتلان که پیکره زانو زده‌ای از هیتلر است، بعد از ظهر یکشنبه به فروش رفت و یکی از مواردی بود که پیش‌بینی‌های بدبینانه در مورد فروش آثار هنری در این فصل را برطرف کرد.

 

لویک گاوزر، معاون بخش «هنر پس از جنگ و معاصر» کریستیز که در ساعت 5:00 عصر یکشنبه به وقت نیویورک، مجسمه هیتلر را به عنوان اولین اثر از میان پنج اثر عرضه شده به معرض فروش گذاشت، انتظار نداشت بتواند اثری مانند این هیتلر زانو زده به قیمت‌های بالا بفروشد.

 

مجسمه هیتلر 17 میلیون دلار فروخته شد!

 

 

اما حراجی که یکی از هنرمندان به نام بروس نومن لقب «محکوم به شکست» را به آن داده بود، نشان داد که بازار آثار هنری به آن بدی هم پیش‌بینی می‌شد، نیست.

به گفته یکی از کارشناسان هنری این حراج به کلکسیونرها جرأت داده است تا پا پیش بگذارند و اثبات کنند که سلیقه‌شان بسیار بهتر و عمیق‌تر از «عزیزدردانه‌های حراج‌ها» است.

 

تخمین زده شده بود که 39 اثر هنری در حراج کریستیز بهار امسال در مجموع 59/4 میلیون دلار فروش داشته باشند، اما عملاً 78/1 میلیون دلار از محل فروش آن‌ها به دست آمد و 31 درصد از آن‌ها با مبالغی بیشتر از بالاترین برآوردها فروخته شدند و تنها مورد شکست کریستیز در فروش مربوط یک جعبه چوبی پر از سیب‌زمینی اثر سیگمار پولکه بود که «آن سیب‌زمینی‌ها» نام داشت.

 

به گفته یکی از دلالان آثار هنری موارد اخیر نشان می‌دهد که اگر حراجی‌ها گزیده کار کنند و آثار تازه را به معرض فروش بگذارند، وضعشان روبه‌راه خواهد بود، حتی اگر نتوانند مانند ماه نوامبر (آذر) گذشته به فروش‌های بزرگ بالای یکصد میلیون دلار امید ببندند.