سعد حریری بازنده انتخابات لبنان شد

 نتایج اولین روز انتخابات شورای شهر لبنان، تمام اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های داخلی مطبوعات لبنان در دو روز اخیر را به خود اختصاص داد و کانون این توجهات نتایج حوزه انتخاباتی بیروت است.

در میان نتایج اعلام شده، نتایج حوزه انتخاباتی بیروت خبرسازترین بود و موجب شده، مطبوعات لبنان بر این نکته اتفاق نظر داشته باشند که نتایج این حوزه جریان «المستقبل» را با بحران جدیدی مواجه می‌کند و اینکه «سعد الحریری»، رئیس این جریان یکی از بدترین مراحل فعالیت و حضور خود در عرصه سیاسی لبنان را سپری می‌کند و برای اولین بار هواداران و طرفدارانش از وی رویگردان می‌شوند که برای المستقبل و حریری یک «رسوایی» تلقی می‌شود.

نتایج حوزه انتخاباتی بیروت نشان داد، فهرست «البیارتة» [بیروتی‌ها] به ریاست الحریری که اغلب احزاب حاضر در دستگاه حاکمه را در خود گرد آورده بود، تنها 10 درصد از آرای پایتخت نشینان را به خود اختصاص داد.

البته دیگر فهرست‌های شرکت کننده در انتخابات نیز با تقسیم آرا بین خود، نتایج نزدیکی را رقم زده بودند. در میان نامزدها «نادین لبکی» بیشترین آرا را به دست آورده بود.

محافل لبنانی تاکید می‌کنند، در صورت شرکت گروه 8 مارس و ائتلاف آن با دو فهرست «بیروت مدینتی» و «الأحباش» المستقبل هیچ حرفی برای گفتن در بیروت نداشت.

اولین بازتاب این نتایج، تصریحات یکی از رهبران المسقبل بود که بر بازنگری حریری و گروهش در مواضع سیاسی داخلی و منطقه‌ای‌شان از جمله در قبال بحران سوریه تاکید داشت، به ویژه آنکه المستقبل در کنار این شکست سیاسی با بحران شدید مالی نیز دست به گریبان است.

 سیلی که عرسال به گوش انتخابات زد

نتایج حوزه انتخاباتی «عرسال» را می‌توان دومین «شوک» انتخابات شورای شهر لبنان شمرد، چون به نوشته مطبوعات این کشور «آنچه عرسال نتوانسته بود، بر زبان بیاورد، با آرای خود بیان کرد»، منطقه‌ای که سودجویی و منفعت طلبی حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری و حاکمیت «علی الحجیری» به عنوان رئیس شورای شهر آن و جولان گروه‌های تکفیری در آن، نفس ساکنانش را بریده بود.

ثبت میزان 54 درصد مشارکت نشان داد، «تغییر» اولین خواسته مردم عرسال است. بر اساس نتایج به دست آمده فهرست «عرسال تَجمَعُنا» از 21 کرسی 20 کرسی را از آن خود کرد تا المستقبل و الحجیری جایی در شورای شهر آینده نداشته باشند.

در صیدا «صدای مردم» شنیده شد

در صیدا جریان «دیدار ملی» توانست با فهرست خود به نام «صوت الناس» [صدای مردم] حرف اول را بزند و اجازه ندهد، آرای فقرا و اقشار متوسط آن به صندوق خاندان حریری ریخته شود و حاکمیت آنها بر صیدا ادامه یابد.

طرابلس توافق و ائتلاف را ترجیح داد

در طرابلس نتایج به دست آمده چنان به هم نزدیک بود که فهرست‌های شرکت کننده در انتخابات را واداشت به این نتیجه برسند، توافق و ائتلاف تنها گزینه‌ایست که پیش روی آنها قرار دارد، لذا قرار است، روز سه‌شنبه (امروز) سه فهرست شرکت کننده در انتخابات از میان عزام عویضة و عبد الرحمن الثمین و عمر الحلاب، یک گزینه را انتخاب کنند که به نظر می‌رسد، شانس عویضه بیشتر است.

مسیحیان پیروز انتخابات زحله

در زحله فهرست «القوات اللبنانیة» متشکل از سه حزب مسیحی این منطقه 21 کرسی از 21 کرسی اختصاص یافته به این منطقه را از آن خود کرد و با قاطعیت پیروز انتخابات شد.

بریتال و بعلبک و هرمل

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله اعلام کرد که فهرست این حزب «التنمیه و الوفاء» در دو حوزه انتخاباتی بریتال و بعلبک تمام آرا را از آن خود کرده است. اما در هرمل گفته شده، حزب الله 39 درصد از آرا از آن خود کرد که در مقایسه با پیروزی بریتال و بعلبک، موفقیت کم فروغی است.

این انتخابات امروز در دیگر حوزه‌های انتخاباتی لبنان درحال برگزاری است.