حمایت آمریکا از کمپین نظامی عربستان در یمن

در حالی که ادامه تجاوز نظامی ائتلاف عربستان سعودی به یمنی‌ها صدای اعتراض بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی را درآورده، آمریکا همچنان از حملات نظامی به مردم یمن حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که با سوالات پی در پی خبرنگاری درباره تحولات یمن و جنگ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به این کشور مواجه شد، بار دیگر حمایت کامل واشنگتن از این تجاوز نظامی را اعلام کرد.

از «الیزابت ترودو» سوال شد که جنگ بیش از یک ساله ائتلاف عربستان سعودی سبب قدرت گیری دوباره القاعده در شبه جزیره عرب شد. نظر شما چیست؟ بسیاری معتقدند که کمپین نظامی سعودی‌ها، سبب خلا قدرت شده که القاعده از آن سود برده و آمریکا نیز از این کمپین حمایت کرده است».

او گفت: «القاعده از بی ثباتی یمن سود برده است. قطعا بی ثباتی یمن به خاطر جنگی بوده که در این کشور در حال حادث شدن بوده است. شما دیدید که سعودی‌ها و دیگر شرکای ائتلاف عربی آنها درصدد پاسخ گفتن به آن بودند. وقتی درگیری وجود داشته باشد، شما شاهد مناطق فاقد حکومت خواهید بود و این مناطق جایی هستند که بی ثباتی و تروریسم در آنها پرورش می‌یابند».

خبرنگاری سوال کرد: «آیا شما این موضوع را مطرح می‌کنید که کمپین حملات سعودی سبب تعمیق شدید خلا قدرت در یمن نشده است؟».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که حملات ائتلاف عربستان سعودی به یمن به دعوت «دولت یمن»(عبدربه منصور هادی) انجام شده تا مناطق فاقد حکومت در این کشور کاهش یابد.

خبرنگار در ادامه سوالاتش به صراحت از سخنگوی وزارت خارجه سوال کرد: «آیا آمریکا هنوز هم از کمپین حملات در یمن به رهبری ائتلاف سعودی حمایت می‌کند؟».

الیزابت ترودو ضمن تاکید بر ادامه حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از تجاوز نظامی به یمن گفت: « ما از ائتلاف سعودی- عربی(در تجاوز به یمن) حمایت می‌کنیم».