مسکو طرح های تسلیحاتی خود را ادامه می دهد

ولادیمیر پوتین -- رییس جمهور روسیه -- اعلام کرد مسکو هرگز خواستار مسابقه تسلیحاتی جدید نیست اما متناسب با سطح خطر، طرح هایش برای تسلیح دوباره ارتش تعدیل خواهد کرد.

 

بر این اساس، ولادیمیر پوتین این سخن را امروز در جمع فرماندهان وزارت دفاع و روسای موسسات صنایع نظامی روسیه در تفریحگاه "سوچی" واقع در جنوب روسیه بیان کرد.

 

پوتین تصریح کرد، ما هرگز وارد این مسابقه نمی شویم اما به مسیر خود ادامه داده و با نهایت احتیاط، فعالیت می نماییم.

 

وی افزود، روسیه نمی خواهد از سقف تعیین شده برای تسلیح دوباره ارتش و ناوگان خود عدول کند اما این برنامه را که از چند سال قبل طراحی کرده برای مقابله با خطراتی که امنیتش را تهدید می کند، تعدیل خواهد نمود.  

 

رییس جمهور روسیه یادآور شد، آمریکا از تاثیرگذاری اش بر رسانه های جهانی برای گمراه کردن افکار عمومی جهان درباره اهداف خود جهت استقرار سپر موشکی سوء استفاده می کند اما نمی تواند برای فرماندهان ارتش روسیه وانمود کند این سامانه صرفا دفاعی است.   
 
پوتین گفت، سامانه آمریکا دفاعی نیست بلکه بخشی از توانمندی راهبردی اتمی اش است که به مناطق دیگر به ویژه اروپای شرقی منتقل شده است.  

 

وی افزود، کشورهایی که استقرار سپر موشکی آمریکا در خاک خود را پذیرفته اند بدانند تا زمان حاضر در آرامش و امنیت زندگی کردند اما اکنون پس از استقرار این سپر ما مجبور به ترسیم راهکارهایی برای مقابله با خطراتی هستیم که امنیت کشورمان را تهدید می کند. 

 

پوتین یادآور شد سکوهای پرتاب که قرار است در پایگاه سپر موشکی در لهستان مستقر شود آمادگی شلیک موشک های میان برد و کوتاه برد را دارد و می توان چنین موشک هایی را در مدتی بسیار کوتاه و به شکل پنهانی مستقر نمود، ما نمی توانیم به این وضع ادامه دهیم که خطری دیگر برای امنیت مان است.  

 

وی گفت خروج یک جانبه آمریکا از پیمان منع گسترش سامانه های دفاع موشکی اولین قدم به طرف تلاش برای بر هم زدن موازنه قوای راهبردی جهان بود، همچنین استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا ضربه دیگری به امنیت بین المللی است و زمینه را برای نقض پیمان منع تکثیر موشک های میان برد و کوتاه برد فراهم خواهد کرد.   

 

وی خاطر نشان ساخت روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ موازنه قوای راهبردی انجام می دهد که بهترین ضامن برای جلوگیری از شعله ور شدن آتش منازعات مسلحانه گسترده است. 

 

رییس جمهور روسیه ادامه داد: به یاد بیاوریم چند سال پیش را که همه مقام های کشورهای مقابل (غربی) همصدا می گفتند سامانه پدافند موشکی به این دلیل مورد نیاز است تا حمله های اتمی از سوی ایران را پیشگیری کنند، اما اکنون چنین تهدید تهران کجا است؟ وجود ندارد.

 

پوتین گفت: آمریکا با ایران قرارداد امضا کرد و خود مبتکر امضای این توافق بود و در واقع همه چیز را هم درست انجام داد که از این موضع واشینگتن حمایت می کنیم، اما تهدیدها را با استقرار سامانه پدافند موشکی ادامه می دهند.

 

سامانه ایجیس اشور نسخه زمینی سامانه موشکی "ایجیس" است که ناو های جنگی آمریکا به آن مجهز است و قادر به شلیک موشک میان برد "توماهوک" می باشد.

 

پوتین این سخنان را در پاسخ به راه اندازی اولین پایگاه سپر موشکی آمریکا مجهز به سامانه "ایگس اشور" در "رومانی" و آغاز ساخت یک پایگاه مشابه در "لهستان" بیان کرد.