چین و روسیه تمرین‌های مشترک نظامی خود را برای تقویت همکاری‌های امنیتی و دفاعی افزایش می‌دهند. این در حالی است که تنش‌ها در دریایی چین جنوبی رو به افزایش است.

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو، در جریان ملاقات با همتای چینی خود، چانک ونکووان، در روز چهارشنبه گذشته، از این طرح خبر داد.

 

«ما از سطح بالای روابط روسیه و چین در سطوح سیاسی و دفاعی به شدت استقبال می‌کنیم. قصد داریم تمرین‌ها و رویدادهای مشترک بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار کنیم.»

 

شویگو که در حاشیه کنفرانس امنیت بین الملل در مسکو سخن می‌گفت، اعلام کرد که دو کشور تمرین‌های نظامی زمینی و دریایی مشترک برگزار خواهند کرد:

 

« قطعا هدف ما تقویت منافع دوجانبه در شراکت فی مابین است.»

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

سرگی شویگو

 

 

خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، به نقل از چانک ونکووان نوشت که چین نیز به همان اندازه مایل است که روابط دفاعی و امنیتی خود را با روسیه تقویت کند تا روند " ارتباط و هماهنگی دوجانبه میان طرفین در مسایل بین المللی حساس از قبیل مبارزه با تروریزم حفظ شود. آقای چانک در ادامه گفت که هر دو کشور با "شرایط پیچیده ای در عرصه امنیت بین الملل مواجه اند که نیازمند نزدیکی بیشتر و تلاش های مشترک است."

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

چانک ونکووان

 

شینهوا همچنین به نقل از شوئیگو نوشت که " تعمیق مشارکت راهبردی همه جانبه میان مسکو و پکن می تواند به حفظ صلح و ثبات منطقه اوراسیا و کل جهان کمک کند."

 

این در حالی است که چین در آستانه برگزاری جلسه دادگاه بین المللی بر سر مناقشه در دریای چین جنوبی، تلاش های خود را برای کسب حمایت از جانب شرکایش افزایش داده است. فیلیپین، متحد امریکا در جنوب شرق آسیا، بر سر دعاوی سرزمینی خود در دریای چین جنوبی از چین به «دیوان دایمی داوری» در شهر «هاگ» هلند شکایت کرده است. به احتمال قوی رای دادگاه بر علیه چین خواهد بود.

 

هفته گذشته، «وانگ یی»، وزیرخارجه چین به لاوروف گفت که دو طرف باید دست در دست هم علیه «بین المللی سازی» مناقشات منطقه ای موضع بگیرند. روسیه هم به واسطه شکایت یک تاجر اوکراینی بر سر یک فرودگاه در شبه جزیره کریمه در همین دادگاه پرونده‌ای مفتوح دارد. مسکو اعلام کرده که این دادگاه صلاحیت ورود به این مساله را نداشته است.

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

وانگ یی، وزیر خارجه چین

 

 

چین و روسیه هر دو در سال گذشته بر میزان تمرین ها و مانورهای نظامی خود افزودند. چین قرار است در همین روزها مانور دریایی بزرگی را موسوم به «دریا-2016»در دریای چین جنوبی برگزار کند.

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

تقویت پیوندهای دفاعی روسیه و چین عمدتا در چارچوب سازمان همکاری شانگهای انجام می‌گیرد و هدف اصلی آن هم مقابله با حضور فزاینده نظامی آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

 

پروفسور «هه کیسونگ»، استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی شانگهای معتقد است: "‌بی‌اعتمادی عمیق میان پکن و مسکو، به دلیل منافع متضاد، به جای خود باقی است. این اعتماد و همکاری میان دو قدرت هدفی جز(مقابله با) واشینگتن ندارد."

 

برخی کارشناسان نظامی خبر داده‌اند که وزیر دفاع روسیه، یک روز پیش از ملاقات با آقای چانک، خواستار تقویت پیوندهای نظامی با کشورهای عضو آسه آن شده بود. 4 کشور اصلی جنوب شرق آسیا بر سر مالکیت سرزمینی در دریای چین جنوبی با پکن رقابت دارند.

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

مانور دریایی مشترک چین و روسیه، دریا-2015

 

 

چانک ونکووان در سخنرانی خود در کنفرانس امنیت بین الملل در مسکو، بر اهمیت تقویت همکاری های بین المللی در مبارزه جهانی با تروریزم تاکید کرد، معضلی که به شدت امنیت این کشور را در استان غربی شین جیانگ(در مجاورت آسیای مرکزی) تهدید می کند:

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

اتاق فرماندهی مشترک مانور دریایی 2015

 

" برای مبارزه با تروریزم یک رویکرد جامع از طریق ابزار سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی باید اتخاذ شود تا ترور ریشه کن گردد."

 

او همچنین نسبت به معیارهای دوگانه و تعصب ایدئولوژیک در مبارزه با تروریزم هم انتقاد کرد که اشاره او به عدم پشتیبانی غربی ها از مبارزه دولت چین با شبه نظامیان اویغور مرتبط با داعش در استان شین جیانگ بود.

 

خط و نشان نظامی با رقابت تسلیحاتی

 

تازه ترین عامل تشدید تنش ها در شرق آسیا، اعلام خبر استقرار سیستم دفاع موشکی پیشرفته «تاد»(مخففTerminal High Altitude Area Defence) آمریکا در کره جنوبی است. آمریکا اعلام کرده که برای دفاع از متحدانش در منطقه در برابر موشک های بالیستیک کره شمالی به این سامانه نیاز دارد. بدیهی است که هم مسکو و هم پکن این تصمیم را تهدیدی علیه قدرت نظامی خود می بینند.

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

سامانه دفاع موشکی آمریکایی  تاد

 

در حقیقت، چین و روسیه هر دو نگران راهبرد جدید پنتاگون موسوم به «جبران کننده سوم» هستند. طبق این راهبرد، پنتاگون قصد دارد با کاستن از هزینه شیوه‌های متعارف نظامی مثل تعدد نیرو و تجهیزات سنگین و پرهزینه چون ناوهای هواپیمابر، از شیوه هایی چون اتکائ بیشتر به تسلیحات دقیق هدایت شونده، زیردریایی‌ها، جنگ افزار الکترونیک و سایبری و مفاهیم جدید عملیاتی چون پیش گیری از دسترسی رقباء به مناطق خاص استفاده کند. آمریکا امیدوار است که با استفاده از این شیوه های نوین، تهدیدات از جانب چین و روسیه را خنثی نماید. گرچه با وجود پیچیده تر شدن روزافزون چالش میان آمریکا و متحدانش با روسیه و چین، همچنان تکیه اصلی دو طرف ماجرا برای رقابت و قدرت نمایی، نیروها و تجهیزات متعارف است.

 

در هفته های اخیر، وزیر دفاع چین برخی گزارش ها درباره آزمایش موشک بالیستیک بین قاره ای DF-41 را در 12 آپریل تایید کرد. این موشک دست کم 12000 کیلومتر برد دارد.

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

 

 

اما در تازه‌ترین دور رقابت تسلیحاتی چین با آمریکا بر سر سامانه «تاد»، پکن در هفته گذشته برای هفتمین بار سیستم ضدموشک گلایدر خود را با نام DF-DZ آزمایش کرد. این گلایدر با یک موشک بالیستیک حامل از مرکز پرتاب «ووژای» در استان شانجی شلیک شد. روز قبل از آن هم روسیه دومین آزمایش سیستم گلایدر خود3M22 Zircon را انجام داده بود.

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

پروفسور «هه کیسونگ» در این رابطه معتقد است:

 

«آزمایش گلایدرهای فراصوت چین و روسیه با هدف قدرت نمایی در برابر آمریکاست که می‌خواهد سیستم دفاع موشکی خود را در کره جنوبی مستقر کند.»

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

 

«لی جی»، دیگر کارشناس نظامی چینی هم می گوید: " آزمایش DF-DZ حامل این هشدار به آمریکا بود که ارتش آزادیبخش چین سلاح قدرتمند دیگری هم برای مقابله با سیستم تاد در اختیار دارد."

 

 

چین و روسیه در برابر تهدید مشترک متحد می شوند

DF-DZ یک سیستم گلایدر فوق صوت است که می‌تواند با سرعتی بین 5 تا 10 ماخ حرکت کند و قابلیت مقابله با سیستم دفاع هوایی آمریکا را که مبتنی بر موشک‌های رهگیر است، دارد.

 

این سیستم فوق صوت شامل یک موشک حامل است که می‌تواند از جو خارج شود، سپس گلایدر خود را رها کند که در هنگام فرود به سرعت‌های مافوق صوت می‌رسد.