روایت 4 نفر از اعضای داعش که خود را تسلیم کردند
تحقیقات اولیه نشان می دهد که این افراد ابتدا نیروهای پلیس عراق بودند که به داعش پیوستند.

یکی از داعشی های فراری امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری کُرد رووداو گفت: من قبلا در پلیس عراق خدمت می کردم و اهل منطقه حمام العلیل شهر موصل هستم، سپس به داعش پیوستم ولی از این گروه جدا شدم و توانستم با کمک یک نفر خودم را به نیروهای پیشمرگه برسانم و تسلیم شوم.

این عضو فراری داعش که خواست نامش فاش نشود، افزود: ما هنگام همکاری با داعش مشکلات زیادی داشتیم و گاه فقط یک بار در روز غذا می خوردیم، چون فقط یک وعده غذایی به دست می آوردیم و قیمت مواد غذائی در مناطق تحت تصرف داعش نیز زیاد بود.

وی درخصوص فرار خود و همراهانش از دست داعش، گفت: هر یک از ما 100 دلار به یک نفر پرداخت کردیم که ما را فراری داده و از دست داعش نجات بدهد.

او درادامه این گفت و گو بیان کرد :  "ما در کنار داعشی ها اجازه سیگار کشیدن نداشتیم و اگر سیگار می کشیدیم، با مجازات دردناک شلاق مواجه می شدیم و باید ریش خود را بلند می کردیم و لباس هائی شبیه لباس های پاکستانی می پوشیدیم و همیشه به مسجد می رفتیم."  "زنان در مناطق تحت تصرف داعش حتماً باید از روبنده (برقع) استفاده کنند و اگر چشمان یک زن دیده می شد، داعش آن زن را 100 ضربه شلاق می زد و 50 هزار دینارهم از وی غرامت می گرفت."

این عضو فراری داعش ادامه داد: داعش اگر به کسی مظنون می شد، اتهام های ناروا به وی وارد می کرد و سپس عوامل داعش وی را شبانه می ربودند و به ضرب گلوله می کشتند. "مردم مناطق تحت تصرف داعش از رفتارهای این گروه تروریستی خسته شده اند و باید به این گروه مالیات پرداخت کنند." "اگر کسی از منطقه تحت تصرف داعش فرار کند، متهم به ارتداد شده و خانه اش تخریب می شود."

وی در خاتمه گفت: داعش نیروهای پیشمرگه و عشایر عراق را کافر و مرتد می داند و هر کسی را که با پیشمرگه و عشایر همکاری کند، می کشد.