سندرز نظام انتخاباتی و اقتصادی آمریکا را فاسد خواند

برنی سندرز، یکی از دو نامزد باقیمانده دمکرات در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، نظام انتخاباتی و اقتصادی این کشور را فاسد دانست و بر اصلاح این دو نظام تاکید کرد.

سندرز گفت روندی که طی شده، این است که ثروتمندان و صاحبان شرکت ها به صورت مستقیم سیاستمداران را بخرند. اگر کسی نیم میلیارد دلار پول داشته باشد، می تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و نیازی نیست که تکرار کنیم باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا از حرکت کشورمان به سوی الیگاریشی جلوگیری و مردمسالاری را در کشورمان احیا کنیم. نه فقط نظام فاسد تامین مالی تبلیغات انتخاباتی باید مورد بررسی قرار گیرد بلکه نظام فاسد اقتصادی ما نیز باید اصلاح شود.

سندرز گفت: نه یک درصد، بلکه یک دهم آن یک درصد برابر با ثروت نود درصد مردم کشورمان را در اختیار دارند و اقتصاد فاسد در آنجایی دیده می شود که بیست ثروتمند اول آمریکا، برابر با نیمی از ثروت مردم کشور یعنی ثروت صد و پنجاه میلیون آمریکایی را دارا هستند. اقتصاد فاسد زمانی است که یک خانواده، خانواده ولتون در وال مارت به اندازه چهل و دو درصد از مردم آمریکا ثروت دارند.

زمانی که ما در مدرسه بودیم، می دیدیم که برخی از کشورها را یک خانواده اداره می کند و اکنون چه فکر می کنید اگر بدانید یک خانواده در آمریکا ثروتی بیش از چهل و دو درصد کل مردم آن را داراست و بدتر از همه اینکه کسانی که در وال مارت کار می کنند، دستمزی بسیار اندک دریافت می کنند و بسیاری نیازمند یارانه های غذایی و دارویی هستند و این یارانه نیز از جیب مردم پرداخت می شود. یعنی طبقه کاری در آمریکا تامین کننده یارانه غذایی کارکنان ثروتمندترین خانواده این کشور هستند.

سندرز گفت در حال حاضر توزیع ثروت در آمریکا در مسیری نادرست قرار دارد و ثروتمندان، یعنی همان ده درصد یک درصد بالایی جامعه ثروتمند تر می شوند و طبقه متوسط و فقیر، در حال افول هستند. در ایالت من، کارگران مجبورند ساعاتی طولانی  کار کنند یا چند شغله باشند تا فقط بتوانند مخارج بهداشت و درمان و هزینه خانواده خود را تامین کنند.