«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در نشستی دفاعی گفت هدف از این حملات هدف قرار دادن جبهه النصره و سایر گروههای تروریستی بود که آتش بس سوریه را نقض کرده‌اند.

روسیه پیشنهاد کرده بود این حملات همچنین باید کاروان‌های حمل سلاح از جمله آنهایی که از ترکیه وارد سوریه می شوند را هدف قرار دهد.

به گفته وزیر دفاع روسیه، این پیشنهاد با هماهنگی دولت سوریه و پس از تبادل نظر با کارشناسان نظامی امریکا در امان، پایتخت اردن ارائه شده است.

روسیه همچنین حق اقدام نظامی یک‌جانبه علیه تروریست‌هایی که ناقض آتش بس سوریه هستند را برای خود محفوظ داشته است.

ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این پیشنهاد روسیه، امریکا آن را رد کرد اما افزود مذاکراتی با مسکو برای نظارت بهتر بر آتش بس شکننده در سوریه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که واشنگتن و مسکو دارای اهداف نظامی جداگانه‌ای هستند. این کاپیتان نیروی دریایی امریکا افزود: «عملیات روسیه، حکومت اسد را حمایت و توانمند می کند و تمرکز ما فقط بر کاهش قدرت و شکست داعش است.»

گفتنی است نشست «گروه بین المللی حمایت از سوریه» موسوم به گروه تماس، سه شنبه گذشته در وینِ اتریش بدون نتیجه ملموس به کار خود پایان داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از این نشست گفت برخی اعضای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» از گروه تروریستی جبهه النصره مرتبط با القاعده به عنوان ابزاری علیه دولت سوریه استفاده می کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه قوی‌ترین نیرو برای مبارزه با تروریسم در سوریه ارتش این کشور است گفت همه باید با داعش در مرزهای سوریه با ترکیه که محل ورود آنان به خاک سوریه است مبارزه کنند.

«گروه بین المللی حمایت از سوریه» اعلام کرده است اگر هر یک از طرف های مذاکرات صلح سوریه به طور مکرر آتش بس را نقض کند، امریکا و روسیه می توانند به طور مشترک حمایت خود از آنها را به موجب توافق آتش بس سلب کنند.