آیا رهبر طالبان واقعاً کشته شده است؟

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان که در لندن به سر می‌برد،‌در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: خبر مرگ «ملا اختر منصور» رهبر طالبان مورد تأیید نیست.

وی افزود: هنوز مشخص نیست شخصی که در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده ملا منصور باشد.

شریف گفت: عملیات پهپادهای آمریکایی بدون هماهنگی پاکستان انجام شد زیرا جان کری وزیر امور خارجه این کشور ساعت 10:30 دقیقه بعد از عملیات علیه رهبر طالبان در تماس تلفنی از این حمله پهپادی خبر داد.

وی افزود: «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان نیز بعد از انجام عملیات پهپادها در جریان کار قرار گرفت،‌به عبارتی اطلاع رسانی آمریکایی‌ها بعد از عملیات انجام شد که هماهنگی محسوب نمی‌شود.

نواز شریف با محکوم کردن حمله پهپادهای آمریکایی، چنین حملاتی را بر خلاف تمامیت ارضی پاکستان دانست.

«نفیس زکریا» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این زمینه گفت: دو نفر در عملیات پهپادهای آمریکایی کشته شده‌اند که نام یکی از آنها محمد اعظم است و هویت شخص دوم همچنان مجهول می‌باشد.

وی افزود: حمله پهپادهای آمریکایی بر خلاف تمامیت ارضی پاکستان است و قبل از این در این زمینه به آمریکا هشدار داده شده بود.

زکریا تأکید کرد: پاکستان از طریق رسانه‌ها در جریان خبر کشته شدن رهبر طالبان قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان خاطر نشان کرد: آمریکا باید درباره عملیات پهپادهای خود توضیح بدهد و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد شخصی که در حمله پهپادهای آمریکایی در منطقه دالبدین از توابع بلوچستان کشته شده «محمد اعظم» یا «ولی محمد» فرزند «شاه محمد» و از اهالی منطقه «قلعه عبد‌الله» واقع در بلوچستان است.

بر اساس این گزارش محمد اعظم که گذرنامه و کارت ملی پاکستان را داشت در 21 می از مرز تفتان وارد پاکستان شد.

محمد اعظم با یک خودرو که از یک شرکت حمل و نقل اجاره کرده بود سفر می‌کرد که هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت.

خودروی منهدم شده که و اجساد 2 نفر که از این خودرو کشف شده برای بررسی بیشتر به شهر کویته مرکز بلوچستان پاکستان انتقال یافته است.

ملا اختر منصور از 3 ماه قبل با اعضای طالبان و دفتر قطر در ارتباط نیست اما این موضوع برای تأیید مرگ وی کافی نمی‌باشد.

سناتور حافظ‌حمد‌الله از اعضای حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن در یک مصاحبه خبری در شهر ملتان از توابع ایالت پنجاب گفت: اگر ملا منصور کشته شده باشد این اتفاق 10 ماه قبل به وقوع پیوسته و  کشته شدن وی در حمله پهپادها سناریوی آمریکا است که به هیچ وجه مورد تأیید نمی‌باشد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که آسوشیتدپرس به نقل از «ملا عبد الرئوف» از رهبران طالبان افغانستان خبر مرگ ملا اختر منصور را تأیید کرده است.

برخی رسانه‌ها به نقل از رهبران طالبان اعلام کردند که مرگ ملا عمر هنوز مورد تأیید رهبران این گروه نیست و فقط آسوشیتدپرس چنین ادعایی را مطرح کرده است.

گروه طالبان افغانستان نیز با انتشار بیاینه‌ای اعلام کرد: شایعه کشته شدن ملااختر منصور حقیقت ندارد و تنها برای تضعیف روحیه طالبان توسط دولت کابل و آمریکایی‌ها منتشر شده است.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان عملیات پهپادهای آمریکایی علیه رهبر طالبان را تأیید کرد اما خبر مرگ ملا منصور را تأیید نکرده است.

چند ماه قبل زمانی که خبر مرگ ملا اختر بر اثر درگیری با عبدالله سرحدی بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت

آن زمان نیز همه رسانه‌ها به نقل از سلطان فیضی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تایید کردند که رهبر طالبان بر اثر درگیری با فردی به نام عبد‌الله سرحدی کشته شده است.

برخی رسانه‌ها تا این حد پیش رفتند که اعلام کردند که ملا هیبت الله معاون ملا اختر به عنوان رهبر جدید تعیین شده و قرار است رهبران طالبان افغانستان برای بیعت با وی راهی پاکستان شوند.

اما پس از چند روز مقامات خارجی و افغانستانی از مذاکره با ملا اختر منصور برای پیشبرد اهداف صلح در افغانستان گفتند و خبرهای کشته شدن وی به فراموشی سپرده شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پنجمین نشست مقامات چین، پاکستان، آمریکا و افغانستان در اسلام‌آباد به منظور دستیابی به صلح بین دولت کابل و طالبان به کار خود پایان داد.

در این نشست نارضایتی دولت کابل و آمریکا از همکاری نکردن پاکستان برای رسیدن به اهداف صلح کاملا مشخص بود.